9/5: KulmBach - Themar (108 km, 880 hm)

9 mei 2023 - Themar, Duitsland

Vandaag scheen de zon al door de ramen van onze motelkamer bij het ontwaken. Heerlijk blauwe hemel en wat betere temperatuur. Het ontbijt was niet in dit onderkomen dus op de kamer een snelle Jelle, halve appel, Sultana en wat water. Om half negen fietsen we het dorpje bekend van zijn klooster bier KulmBach uit. Fietspad slingert wat door de weilanden en kruist aantal maal de Main met van die monumentale houten bruggen.

DSCN4212main

Met wind in de rug draaien we boven 25 km/u en zijn dan ook al snel bij een bakker naast supermarkt in lichtenfels. Hier nuttigen we een ontbijtje.

Na wat lunch inkopen bij de Nettorama fietsen we weer verder. Golvend met af en toe een steil stukje bij dorpjes, maar reeds voor 12 uur rijden we Coburg binnen door de toren. Op het marktplein bestellen we naast koffie een Mexicaans toetje:

DSCN4214Coburg

IMG-20230509-WA0002 3 gesuikerde appelrolletjes met ijs en slagroom. We moesten er even op wachten maar het was een flinke lunch. Daarna fietsen we slingerend langs de rivier de Werra en passeren we de voormalige oostduitse grens. Dorpjes zijn duidelijk anders, wegen slechter onderhouden en veel grindpaden. In Hildburghausen pakken we nog een drankje en bekijken waar we gaan slapen. Vakwerk huizen zien we steeds vaker.

DSCN4216

Via telefoon nummer van uit gidsje krijgen we onderdak in Themar aan de Werra. Na nog een paar >15% hellinkjes bereiken we net voor 17 uur het Landhaus. Na de douche en uitpuffen op de zitbank (even giro etappe kijken!) Wandelen we naar een Western saloon. Dit restaurant zit gewoon in een verbouwde garage en hartstikke leuk ingericht. Het is nog warm genoeg om op terras buiten te zitten. Prima Duitse kaart en wit KulmBach bier erbij. Uiteraard zijn wij de enige eters.

Hopelijk valt het morgen mee met de regen die vandaag Nederland in zijn greep hield.

1. Ton Kraaikamp:
    10 mei 2023
    Stond er nog wat bij in de etalage?
    Wat de regen betreft, hebben jullie hoop ik het getroffen en is die vannacht gevallen.
  2. Ronald Andrea:
    15 mei 2023
    Nou de dozen waren behoorlijk verkleurd en stonden er al een tijdje. Vandaag in Wesel alleen nog de uithangborden, winkel was nu een donut verkoop.