10/5: Themar - Dankmarshausen (105 km, 385 hm)

10 mei 2023 - Heringen (Werra), Duitsland

Het verhaal vandaag begint al vroeg namelijk bij het ontbijt. De eigenaar, een voormalige oostduitser, had zo zijn eigen show: eerst een spin boven tafel laten zakken, maar ja wij fronsden slechts de wenkbrauwen. Daarna een heel verhaal over de historie van omgeving (van voor de Wende) en fietsroute. Daarna moest er nog over de knie van opoe op de ddr motor worden geaaid: ging ze lachen want zij zat bij buurtwacht (originele armband!).

IMG-20230510-WA0007

Tweede rode draad van de dag: ontlopen we de regen? Het uitgestrekte regenfront dat Nederland gisteren in de greep hield is vannacht voorbij getrokken en verbrokkeld tot buien. Maar we beginnen fris maar DROOG. De route volgt de Werra en ook stukken bos. Klimmetjes vallen vandaag mee. Het loopt zelfs licht naar beneden:

Screenshot_20230510-170245

Daarom zijn we al half elf bij onze koffie stop in Meiningen. Veel vakwerk en mooie kerk. Route kent ook paar wat saaie fietspaden langs de grotere weg. Hier maar kop over kop en zelfs stuk stayeren achter opgevoerde scootmobiel (30 km/u). Maar dan weer mooi zicht over het Werra dal waar de keiharde grens liep tussen oost en west.

IMG-20230510-WA0004

Tot aan de lunch pauze was het droog en was er zelfs een beetje zon. De lucht werd wel steeds donkerder. Tegen deze lucht steken de 2 enorme kali mijn afvalbergen schrik af. Er wordt al 100 jaar grondafval ontdaan van kaliumzout (90% gaat in kunstmest). Tsja .....

IMG-20230510-WA0003

Als achtergrond in Heringen:

IMG-20230510-WA0002

In Heringen eten we nog een goede ijscafe en maken noodplan voor de aankomende regen buien. Helaas zijn alle 3 de onderkomens geenzins van plan toeristen te ontvangen: 1x geen zin, 2x geen telefoon contact. Dan maar het volgende dorp en die geeft wel gehoor. Dus hard doorgefietst en niet doorweekt aangekomen in Dankmarshausen. Ook kon hier avondeten worden besteld. Eind goed al goed. Kortom weer een prima dag.