8/5: Cheb - KulmBach (113 km, 1050 hm)

8 mei 2023 - Kulmbach, Duitsland

Toen we beneden kwamen werden we al vriendelijk opgewacht door de Thaise eigenaar. Hij sjouwde de tassen en wij de fietsen. Maar er was meer,want hij wilde graag naast de grote JP gefotografeerd worden, hijzelf was misschien net 1.60m. ook met mij nog op de foto. Tja dan nemen we hem ook als aandenken:

DSCN4206

Ontbijt in pension was niet gelukt want zijn broer zat gisteravond aan de balie maar die sprak wellicht alleen Thais. Maar de bakker was niet ver weg. Maar helaas het is een officiële feestdag (bevrijding van Duitsland 1945) en werkelijk alles potdicht. Maar niet in Thais restaurant daar zaten al een paar Tsjechen aan het bier. Koffie met roerei/omelet, brood en jus d'orange. Kortom soms zit het tegen dan weer mee. Pas rond 9 uur rollen we met een positieve indruk Cheb uit.

Na 12 km fietsen we Duitsland in bijna ongemerkt over het smalle grindpad. Maar de omgeving is strakker en de Beierse huizen zijn netter. Eerste groter stadje is Arzberg bekend van porcelaine serviesgoed (thuis hebben we dat spul al jaren). Fabriek ziet er niet zo mooi uit:

DSCN4207

Nog een koffie stop bij grote supermarkt rond 30 km en lunch inkopen. Het is weer wennen aan de euro prijzen t.o.v. goedkope Tsjechië. Trouwens de ruim overgebleven kronen willen de banken onderweg niet terugwisselen..... Gaat er iemand toevallig naar Praag binnenkort?

Dan gaat het omhoog zowel over de weg als door het bos naar het dak van de route: Fichtelberg 820 m.

IMG-20230508-WA0002

Lunchen aan de Fichtelsee:

DSCN4209

Dan de grootste verrassing we dalen via voormalig treinspoor ca 10 km af. Mooi asfalt, dwars door bos, 35 km/u.

IMG-20230508-WA0001

Rond 16 uur zijn we in Neuenmarkt alwaar ik het stoomlocomotief museum wilde bekijken (30 oude locs). Maar helaas op maandag is het zu.

DSCN4210

Onderkomen vinden we 18 km verderop voorbij KulmBach en daar blazen we letterlijk naar toe langs rivier de witte main. Avondeten lukt ook maar wel op fiets heen en terug (6 km).

Nu even relaxen en morgen weer verder. Wel te rusten.

1. Karin:
    9 mei 2023
    Weer een droge dag voor jullie, dat is mooi meegenomen. Hopelijk blijft dat nog even zo:)
    Hier vandaag de hele dag regen .
    Goede reis
  2. Gina:
    9 mei 2023
    Fijn dat het weer goed is. Je moet wat doen voor het avondeten. Vandaag de hele dag regen hier
    Liefs Gina
  3. Ronald Andrea:
    9 mei 2023
    Jammer dat het in IJsselstein zo slecht weer was. Een deel gaat helaas door naar oosten. Maar na regen komt zonneschijn.