15/5: Werne - Haldern (130 km, 330 hm)

15 mei 2023 - Haffen, Duitsland

Ondanks dat we de enige gasten waren in het hotel, had de eigenaar het ontbijtbuffet uitgestald. Ook verse spiegeleieren was geen probleem. Met erfgoed gevulde buik reden we om 9 uur weg. Helaas was het zonnetje alweer verdwenen achter veel wolken en zag het er heiig uit. Na paar km weer terug op de route. Het plaatsje Werne had een leuke kerkplaats met vakwerkhuizen. De route ging er niet heen dus even rondje gereden:

DSCN4242kerk rechts

Hier haalden we ook een Nederlands stel in die ook vanuit Praag waren vertrokken. Zij sloegen centrum over dus haalden we ze verderop weer in. Juist daar was een afdaling met slecht wegdek en een haakse bocht met grind op asfalt en gleed mijn voorwiel londer mij vandaan: au,  liggen op de grond. Gelukkig stond ik al bijna stil maar je hebt dan toch een schaafwond aan de elleboog en knie. De fiets had gelukkig niks. Doorgefietst tot Haltern am See:

DSCN4243

Hier een welverdiende koffie met lekkers. Hier ook even de wondjes ontsmet. Inmiddels is de zon weer goed aan het branden en moet er gesmeerd worden met zonnebrand. Rond 14 uur hebben we de gekochte olijf en kaasbroodjes opgepeuzeld op een mooi bankje aan de dijk van de Lippe.

DSCN4244

Niet lang daarna rijden we Wesel binnen via wat bospaden. Het gebied is weer heuvelig aan het worden dus lopen de wegen op en neer. Aangezien het pas half vier is boeken we een hotel nog ca 30 km verderop. We stoppen nog bij punt waar de Lippe uitkomt in de Rijn:

DSCN4245bij steiger!

Fietsen langs de Rijn is wel anders: open terrein, veel wind tegen, brede asfalt fietspad dus stoempen! Tegen half zes zijn we bij Hotel maar is de receptie slechts telefonisch bereikbaar. Via een code komt er een sleutel voor kamer 2 in een bak vallen.

Na goede douche zijn we het dorpje ingelopen en denken in het Duitse Gasthof rustig te kunnen dineren, maar binnen is het hartstikke druk. Gelukkig komt er een tafel voor 2 vrij. Uitstekende kaart en eten. Soep vooraf en jp de asperge gerecht en ik bandnudeln met spinazie. Koffie toe. En nog steeds is restaurant goed bezet en blijft de telefoon maar rinkelen.

Lieve volgers, zo als op kaart te zien is zitten we ca 30 km van de nl grens. Daarna rijden we door naar Renkum en is jp weer thuis.

1. Gina:
    15 mei 2023
    Sjonge gevallen Ronald. Goed dat je het ontsmet hebt. Na Renkum weer alleen verder.
    Goed dat jullie een lekker ontbijt op hebben. En s'avonds gelukkig een tafel voor 2. Goede reis verder.
    Liefs Gina
  2. Ronald Andrea:
    15 mei 2023
    Dank je. Dagen schieten idd voorbij. Morgen alweer over de grens.