5/5: toerist in Praag

5 mei 2023 - Praag, Tsjechië

Na een goede nachtrust en heerlijk ontbijt, stappen JP en ik op de bus en tram om naar de burcht te gaan. Het is strak blauw maar nu nog goed te beklimmen via de vele trappen. Boven binnen de burcht muren is ook een grote kathedraal. Mooi uitzicht over de hele stad:

DSCN4189

Daarna naar beneden en na een koffie stop, over de beroemde Karels brug met beelden geslenterd samen met honderden toeristen. Iets voor 12 op het grote plein gewacht op de verschijning van de apostelen boven de astronomische klok. Die nog op 11 uur stond natuurlijk. De beelden kwamen achter de blauwe deurtjes langs.

DSCN4195

Na het nuttigen van een pizza (jp) en lasagne (ik) bleken we het "gouden straatje" gemist te hebben. Na 2 pogingen kwamen we er achter dat we die in de ochtend boven hadden gemist. Weer over de Karels brug waar het nu warm was geworden en nog veel drukker! Voor de beklimming eerst nog even languit in de schaduw op het gras een korte siësta. Het gouden straatje bleek de huisvesting van gewone mensen te zijn geweest in de riddertijd. Piepkleine kamertjes en keukens, nog wat ridder harnassen en veel zwaarden en grover materiaal.

DSCN4196

Daarna nog wat getoert met tram en metro en terug naar centrale boulevard. Daar toch gesneuveld voor een Praagse lekkernij (trdol) soort gebakken hoorntje gevuld met ijs. Het was eigenlijk zo machtig dat we het avondeten maar over hebben geslagen.

IMG-20230505-WA0003

Morgen gaan we op de fiets beginnen aan de fiets route naar Praag maar dan omgekeerd.