3/5: Vetrni - Tabor (110 km, 1100 hm)

3 mei 2023 - Tábor, Tsjechië

Na een heerlijke lange uiterst stille nacht in pension Regina, was Jacob om 8 uur present om ontbijt te serveren. Buiten mij nog 1 stel, en dat in ruime zaal goed voor bruiloften en partijen. Roerei vers gemaakt, verder buffet met muesli, sap, koffie en broodjes. Afrekenen gaat in euro's en nog cash ook, dus bedrag wordt op €50 afgerond. Ik hoop voor deze afgestudeerde Jacob dat de tent een mooie zomer gaat krijgen.

Dan rol ik de steile helling weer af, brrr koud (en bewolkt). Na 5 km kom ik het zeer toeristische C. Krumlov met 3 grote parkeerplaatsen, een plaatje van gerestaureerde huizen, meeste als pension of restaurant. Nu weet ik ook waar de toeristen zullen blijven. Kasteel torent boven stad en rivier Moldau uit.

DSCN4175kasteel

Onderweg heel veel kanoverhuur en ook wildwaterbanen: hangende paaltjes!

DSCN4173moldau

De ochtend kent paar stevige kuitenbijters. Ik moet er zelfs 1 lopen want die was te lang >15% tov max hartslag. In ceske budewitske aan de koffie met appeltaart. Mooi centraal plein met gekleurde huisjes.

DSCN4176

Alleen bleek mijn Mio navigatie geen satelliet signalen meer te ontvangen, zelfs niet op het open plein. Op gevoel en kompas de stad uitgereden en zowaar daar deed hij het weer. Russische storing?

Gelukkig maar want ik heb geen backup plan muv volgen van fietsroute 11 die wel netjes is bebord. Vlak voor Tabor nog een mooie Tsjechische trein:

DSCN4179

Dan na middag golvend door de landerijen zie je Tabor liggen:

DSCN4181

Oude binnenstad met kerk ligt op een hoge heuvel dus klimmen! Hotel was redelijk snel gevonden met als avondeten. Gelukkig kun je hier met Engels uit de voeten. Hierbij nog het grillige karakter van deze etappe:

Screenshot_20230503-173331

Morgen naar Praag, ca 110 km en dan in de avond Jan Pieter van station ophalen.

1. Marcel B.:
    3 mei 2023
    Idd mooi en toeristisch dorpje dat Ceske Krumlov. Heb jaren geleden vanaf de brug bij t kasteel veel kano-ers zien omslaan bij die kering.
    En geniet morgen van Praag, ook mooie stad.
  2. Ronald Andrea:
    3 mei 2023
    Wil ik wel geloven want dit is different level tov stroompjes in Ardennen. Praag staat voor vrijdag.
  3. Jan Pieter Duhen:
    3 mei 2023
    Je gaat als de brandweer Ronald, tot morgen op het station!
  4. Ronald Andrea:
    Vroemmm vroemmm tatutatu.