Cruise van Vancouver naar Whittier

6 juli 2018 - Ketchikan, Alaska, Verenigde Staten

Onze eerste dagen op cruise boot Coral Princess zijn toch wel een aaneenschakeling van nieuwe indrukken. Eerst het luxe deel, 3x per dag maakt een room steward je kamer schoon en strijkt je bedje glad. Overal eten, vrijwel hele dag door en prima Stuff! Diner is wel druk maar wel gezellig met andere mensen. Ook hier verfijnde gerechten, zeker niet te veel. Ook wat moeilijk went, de juiste weg terugvinden naar de hut, even of oneven, voor of achterzijde boot..... Wat mooi is, is het uitzicht liggend op bedje in het zonnetje langs rand van zwembad met een drankje turend naar de eilanden voor de kust. De hut is ook prima voorzien m.n. uitstekend bed. Douche is wat krap maar ja met 2000 passagiers moet je beetje inschikken. Het is sowieso een geweldige logistieke proces met wel 900 man personeel uit 25 landen.
Wat minder is, is de druk om overal geld uit te halen. Elke dag reclamefolders, producten verkopen, excursies, drankjes etc. Maar meneer krab houdt het netjes in de hand, ook al halen we de voor ingekochte drankjes pakket bij lange na niet.
Wat hebben we gezien. Eerste dag geluk al dolfijnen die mee zwommen met de boot golven. Tweede dag walvissen op meerdere plaatsen. Paar grote en stel kleinere. Zeearend gemist bij wegvaren uit eerste stopplaats Ketchikan. Heel veel eilanden met groene bomen.
Dag op zee was zo voorbij, liggend aan zwembad, hapje eten, lezing over Wildlife, videofilm over Alaska bevolking. Ik nog uurtje fitness en dan een hoogtepunt: formal dinner ik in het nette pak en Hannie in een glimmend zwart jurkje. Opgedoft aan het diner na een champagne waterval en toespraak van kapitein. (Oei een Italiaan). Leuk hoor voor een keertje al die poespas. Avond afgesloten met Motown medley met zang en dans in groot theater (Fulco grootte!).
Ketchikan op 6 juli was gezellig druk met 4 grote cruiseschepen aan de wal. Rondwandeling gemaakt in druilerige regen. Veel Noorse invloeden op bv huizenbouw, leek veel op Bergen hetgeen werd bevestigd in historisch museum. Totempalen als cultureel erfgoed. Verder veel souvenir winkels en zalm verkopen. Ruim op tijd terug aan boord en weer security check. Exact op tijd vertrokken naar juneau (hoofdstad Alaska). Wifi was ook in stadje een probleem om te vinden, dus verslagen en appjes laten op zich wachten.
Vandaag in self service restaurant gegeten, lekker opscheppen en rare combinaties maken in je afritsbroek. Mooi zicht op de kust tijdens eten op dek 14 met idd spuitende walvissen aan de horizon. Leven is hier niet slecht en gaat nog veel spectaculairder worden.