Andere kant van Wrangell National park: zalm festijn

26 juli 2018 - Chitina, Verenigde Staten

Woensdag 25 juli is het heerlijk wakker worden aan het meer, de zon schijnt, rimpelloos water met weerspiegeling van Mount Drum met z'n sneeuw en gletsjers. De weg naar chitina gaat langs vele uitzichten over Copper rivier (wat een water vlakte) en de hoge bergtoppen van Wrangell National park. Onderweg koffie en boodschappen bij kruisingen van "snelwegen". Ook nog bezoek aan oude centrum van Copper Creek, alsof het nog steeds de koper jacht tijd van 1920 was. Hier eindelijk een open informatie plek over de Trans Alaska oliepijpleiding. Daar moet ik als voormalige olieboer voor poseren. Knap staaltje Engineering in deze omgeving.
Het is hier wel wat drukker omdat alle toeristen naar McCarthy (koper en goud stadje) willen. De aanbevolen Staatsbosbeheer camping met 6 plaatsen en leuke wandeling bij Liberty falls was dan ook vol. Doorgereden naar chitina en aan begin van McCarthy road plekje op camping aan de Copper rivier. Het bleek gratis hier. Maar het werd al snel duidelijk waarom dat was: toegang tot een prima visplek met boot en/of schepnet. Die nacht ging het seizoen open voor inwoners van Alaska om hun gratis portie zalm te mogen vangen. Oeff de hele nacht gerommel op de camping, maar wel mooi om te zien. Hele familie in bootjes. Niet zonder gevaar want die Copper rivier is huge en enorme stroming. Om 6 uur volgende morgen ging ik weer kijken want toen hield niemand zijn geduld meer op de camping. Wij vroeg op pad richting McCarthy tot mijl 20 over oude 1baans spoorbrug (onverhard). We zijn niet verder gereden omdat het ook eind terug was en we nog wilde wandelen langs Copper rivier. We kwamen daar ook een zalm vangplek tegen. En ze scheppen ze er zo uit. Knalrode zalm die ter plaatse werd gefileerd. Terug in chitina kopje koffie met gebak ( en gratis goede wifi! Hele dorpsjeugd zat schoolwerk te doen of bedrijfsadministratie). Wij reislogger foto's. Middag de weg deels teruggereden en afgeslagen richting eindpunt anchorage. Tocht schiet alweer op. Glenn highway heeft nog een paar gletsjers in petto. Het is beetje gaan regenen in avond dus tijd voor dagboeken en dobbelspel Yahtzee.