Wrangell & St Elias National park

25 juli 2018 - Slana, Verenigde Staten

Maandag 23 juli schijnt de zon weer volop. Na buiten ontbijt gaan we direct vanaf de camping een beschreven wandeling doen van 4 km met 300 hm om na bijna 2 uur te genieten van uitzicht over Tok rivier vallei. Terug bij camper nog koffie waarbij ik met beide bekers van trap afval. Dus opnieuw! Verder gelukkig niks bezeerd, zag er wel komisch uit. Daarna vertrek naar wrangell St Elias National park. Dit park heeft vulkaan bergen hoger dan Mont Blanc en je kunt ze vanaf laag al zien. Mont sanford is 4949m. Het is trouwens 6x zo groot als Denali. We stoppen bij veel scenic View points. Ik doe wat rustig aan om niet in hete zon de middag wandeling te doen. Dan draaien we (onverharde) Nabesna road op. Volgens visitor centrum is mooie wandeling op 20 mile, maar die blijkt toch wel 4 uur te duren. Dus eerst maar camping en dan morgen die wandeling.
Volgende morgen weer staalblauwe hemel en bergen zijn goed te zien. De cariboo Creek wandeling leidt gestaag omhoog (400 hm) en 5 km lang naar een schuilhut. Dan komen wij boven de bomen uit en zien alle 4 de hoge vulkanen met hun sneeuw velden en gletsjers. Fenomenaal. Er waren nog 2 Amerikanen bij hutje die al 3 jaar aan het trekken waren (alles verkocht en lange sabbatical). Genoten van uitzicht. Een eerlijke opmerking mag niet ontbreken: je wordt gek van de muggen dus meerdere keren muggen olie nodig. Helpt prima trouwens. Verder een eland gezien, veel eekhoorns en sneeuwhoenders met jongen. Berenspray niet nodig gehad, hoewel er wel berenpoep op pad lag. In de middagzon teruggelopen.
Daarna dal weer uit gereden want road is 50 mile lang en moet je ook weer terug. Op de stille snelweg zie ik een Lake en hutjes en bordje camping: bingo, zwemmen in het Grizzly Bear Lake. We staan aan het water. Heerlijke plons en afkoelen. Hele middag in zon gelegen.