28 juli. Via Palmer en rendier boerderij naar anchorage.

28 juli 2018 - Anchorage, Alaska, Verenigde Staten

Strak blauwe hemel maar dat zien we pas als we de bomen rijke campground af rijden. Na 15 km zijn we al in stadje Palmer. Letterlijk als armoedebestrijding alternatief voor failliete boeren uit midden van USA opzet in 1935. Dit lijkt sterk op de kolonisten van Amsterdam naar Drenthe in armoede periode 1820-1840. Historische gedeelte is beschreven in folder en audio tour. Zonnetje maakt het warm bij 20°C. Toch straalt hier ook rust uit. Palmer ligt redelijk beschut met goede gronden en daar moesten 400 families uit 3 Staten mee aan de slag. Melk en koeien was niet gelukt, groenten als wortels wel. Korte zomer maar lange dagen: 19 uur zon in juli.
Na 2x kopjes koffie, rijden we via oude snelweg naar anchorage en passeren daar een rendier boerderij. Leuke rondleiding en de makke rendieren graanbiks te eten gegeven. Je moest wel rustig blijven lopen anders werd het benauwd tussen al die geweien. Eindelijk alle verschillen tussen rendier, cariboo, elk, eland, White tailed rendeer gezien. Eland en elk kon je ook gras voeren. De gids bleek een gepensioneerde computer engineer van us army. Goed gesprek over moeilijke Alaska economie in gehele USA. Er wordt laatdunkend over gesproken maar ondertussen worden al jaren alle mineralen, vis, en olie er uit gehaald.
Dan nog poging om de knik rivier te volgen naar gletsjer. Maar op 1 plek goed zicht. Weg was flink op de schop dus de 30 km heen en weer nam wat tijd in beslag. Daarna de echte 4 en zelfs 6 baans snelweg naar anchorage camping. De lus is rond en we hebben bijna 1800 mijl gereden. Nog 1 dag souvenirs jagen en dan maandag camper inleveren.
Het eind komt dan toch in zicht, hoe spijtig ook. Maar we zien ook weer uit naar weerzien met iedereen in ons overvolle landje. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Maatschappij_van_Weldadigheid https://en.m.wikipedia.org/wiki/Matanuska_Valley_Colony

1. Karin:
    29 juli 2018
    Het zijn weer mooie verhalen.
    Wat hebben jullie toch veel gezien.
    En wordt het ook het hele boeltje verkopen en de weide wereld in🎑
    Leuk om straks alle verhalen te horen 👍
  2. Rene:
    29 juli 2018
    Ronald, bedankt voor het
    mooie reisverslag!
    Zit er er nog en fotokijk sessie in, als jullie terug zijn? Ben wel benieuwd naar de rest van de plaatjes 🤗