27 juli Matanuska Glacier

27 juli 2018 - Matanuska-Susitna Borough, Verenigde Staten

Het leek een mugvrije camping waardoor we ons hordeur regime iets hadden versoepeld. Maar vannacht moesten we 2x op jacht om rustig verder te kunnen slapen. Temperatuur is hier 's nachts beter dan nu in Nederland met een hittegolf. Pas om 9 uur wakker! Na rustig ontbijt rijden we de Glenn highway weer op. De lucht is blauw met witte stapelwolken. Mooi zicht op de steeds dichterbij komende bergen en sneeuw en gletsjers. Veel foto stops. De Matanuska gletsjer is commercieel gemaakt en voor $30 pp kun je gravel road afrijden en een wandeltocht naar en deels over gletsjer maken. Wel eerst een non liability verklaring tekenen! We zijn wel in de USA! Maar het was het wel waard, goed pad, anti slip, picknicktafels, en spannend gravel weg waar de 4x4 met 440 pk goed van pas komt. Spullen vliegen wel door de camper (oploskoffie ligt nu overal), de truck is in zijn element(of de chauffeur?). Ook leuk zijn de horde Japanners die zich op gletsjer fotograferen.
Via oud kolenmijn dorpje met historische apparaten in een parkje (Sutton) komen we op Staatsbosbeheer camping. Mooie plekjes wel onder de bomen. Loopje naar de rivier wordt beloond met het spotten van een rode zalm die behoedzaam tegen de felle stroming in zwemt. Goed te zien en we volgen hem tijdje langs de oever. Hannie kan zelfs mooi filmpje schieten. Een volgende blijft uit. Weer een ervaring rijker.