Denali park excursie en wandeling

15 juli 2018 - Denali National Park and Preserve, Verenigde Staten

Zondag 15 juli (verjaardag van Hugo!) Zijn we vroeg op want om 7.30 vertrekt de toerbus richting eind van park weg (dorpje kantishna). De bus zit meer dan vol want er moeten zelfs 3 mensen uit die niet op de lijst stonden maar wel tickets hadden. Iedereen krijgt een cooltas met diverse snoep en eetwaren, flesje water en sap. Dana heet onze chauffeur en zal rond de 65 jaar zijn. Eerste stuk van de totaal 92 mile (150 km) is nog asfalt maar bij checkpoint waar niemand verder mag behalve bussen wordt het aangestampte gravel. Uitzichten zijn fenomenaal ondanks een wolken laag tegen de hogere denali bergen. Dit is wildernis! De cariboo (rendieren met witte staart) worden al snel gespot. Verrekijker is goud waard. Dan elanden met kleintjes. Klapstuk is natuurlijk een Grizzly moeder beer met 2 jonkies. De bus kan er goed bijkomen en we kunnen ze zeker 15 min bekijken. Op gezette tijden mogen we er uit voor plasje, visitor centrum bezoek. Dieper en dieper gaan we het park in, Helaas ook meer wolken en regen. Denali gaan we niet zien. Wonderlake gaan we kort uit de bus samen met een Ranger. Parapluutje is wel nodig. Ook bij eindplaatsje kantishna kunnen we nog rondlopen en een rondleiding door huisje van fannie die als vrouw van goudzoeker zorgde voor eigen brood, groenten en vlees. Ook 's winters.
Met nog stops voor nog meer elanden, een Grizzly (ging op zijn kont zitten), goldeagle, Valk met nest en nog meer cariboo etc. Kwamen we pas rond 20.30 terug bij camping. Nog snel een eenvoudige omelet op brood gemaakt en moe naar bed. Wat een belevenis, en dat bij matig weer.
Volgende morgen willen we een flinke wandeling gewapend met berenspray gaan maken vanaf visitor centrum. Pad loopt vanaf de camping er naar toe. Daar eerst nog koffie. Onderweg naar Mount healy begint het om de hoek van heuvel al te regenen. Zelfs met paraplu worden we al nat, dus zal het uitzicht boven niet veel opleveren. Dan maar omgekeerd en andere kant opgelopen richting sleehonden centrum. Helemaal alleen door het bos geeft toch een spoogy gevoel ondanks de berenspray. Nog een eland moeder met jong bekeken.
Rond 13 uur bij de honden kennel broodje gegeten en om 14 uur begon de demo alle honden rijden. 5 zenuwachtige huskies in riem rende in 20 sec een rondje met een kar. Wow wat een snelheid. Daarna nog bekende praatje van ranger. Je kon enkele Husky nog aaien. Daarna stonden de pendelbussen alweer klaar. Amerikanen lopen zo min mogelijk! Nou ja het regent weer dus gaan we mee. In visitor centrum koffie met soep om op te warmen. Nog een paar mooie films bekeken over backcountry kamperen en hoe een beer te verjagen.
Tentoonstelling in het mooie gebouw was ook leerzaam. Dan weer terug gewandeld naar camper via suspension brug over rivier. Hapje eten gemaakt en naar bed. Toch nog aardig wat gelopen.
Temperatuur zakt in nacht nog verder onder 10°C want de kachel slaat om 4 uur aan waar wij van wakker schrikken. Extra deken over dekbed is geen overbodige luxe, en dat in een camper.