Op naar Dawson City, de gold diggers achterna!

20 juli 2018 - Dawson City, Canada

Woensdag 18 juli vertrekken we naar Fairbanks downtown. Weer is nog fris maar zo'n schijnt nu uitbundig. Prima weer voor lokale ijs museum. Leuke film, sculpturen en carving demo. Nog rondje door dorp dat weer bol staat van historische link met goudzoekers (tentoonstelling in visitor centrum). Dan op weg naar Chena Hot Springsteen, een rit van uur naar warm water bad. Met zo'n 40°C best warm, zwavel damp valt mee. Veel ouderen en Aziaten. 's avonds wild langs rivierbedding gekampeerd met berenspray naast bed. Idyllisch plekje.
Volgende morgen rijden we terug naar north pole, het officieuze adres van de Kerstman. Daar heeft een shop handig op ingespeeld, wat een kerstspullen. Kerstman zelf was er ook. Koffie is ook lekker daar. Dan nemen we Alaska highway! 50 km niemand in je spiegel en gewoon stoppen en zitten midden op de snelweg. Niet druk hier! Stoppen weer op mooie kampeerplaats, ditmaal met zwemwater: Moon Lake. Heerlijk gezwommen en eland zien zwemmen/ lopen in het meer wellicht ook om af te koelen net als wij. 's avonds kampvuurtje bij camper. Dit is Alaska feeling.
Vrijdag 20 juli rijden we vroeg weg richting Dawson City, want Taylor highway en top of the world weg zijn grotendeels onverhard en is ca 200 km.
Fabelachtige route om te rijden en zover je kunt kijken: bomen, rivieren en lint van weg hoog langs de bergruggen. Bij passeren van usa-canada grens uur tijdverlies. Daar komen we de eerste Nederlanders (2 broers op motor) tegen. Via prima grind (dit vindt onze truck fijn!) Steekt er nog een zwarte beer over. Vlak voor Dawson moeten we met de truck met gratis ferry over de Yukon rivier. Tsjonge wat een breedte en stroming. Mooie klus voor veerschipper. Dawson City is echt Amerikaanse (Canadees) goudzoeker stad en veel is bewaard en opgeknapt. Vanwege muziek festival is City camping vol en moeten we iets buiten dorp staan op andere camping.

1. Karin:
    26 juli 2018
    Weer een mooi verhaal.
    Maar vallen jullie nu onder de ouderen of Aziaten 🎃
    Geniet nog van de laatste dagen
  2. Rene:
    27 juli 2018
    Mooie foto's hoor van dat prachtige land!
    En Karin volgens mij zijn zij gewoon zelf de oudere aziaten, rond de 60 en komen uit het oosten 🤣😁
    Hannie en Ronald uiteraard allebei nog van harte gefeliciteerd!!!