Etappe 7: Ferrara - Piamaggio (116 km)

4 mei 2019 - Monghidoro, Italië

(Ronald) Beetje onrustige nacht in ons loft in hotel Maxim omdat er nogal wat groepjes Italianen uit de bar vertrokken in avond en onder ons geopende raam bleven kletsen. Verder ging er iemand om 6 uur zijn badkamer met drilboor te lijf op zijn vrije zaterdag en werd de straat geschraapt, geveegd en gewassen (3x onder raam langs).

IMG_8981

Ontbijt was zeer goed en weer volop calorieën gebunkerd.

IMG_8983

Het heeft vannacht wel geregend maar het is droog als we de stad via een Reitsma grindweg uitrijden.

Vertrek langs grindweg vestingmuur

Al snel zijn de lijven warm en gaan de beenwarmer af en jasjes uit.

Nog meer klaprozen

We stoempen gestaag door naar Bologna.

Kerkje

Om 11.30 zitten we aan de koffie in een van de vele wandel straten.

Koffie

Wat een drukte. Het plein van de duomo wandelen we over

Duomo

en bekijken nog de 2 scheve torens.

Twee scheve torens

Dan rijden we Bologna uit en begint het te spetteren. Alles maar weer aan. Nog net voor sluitingstijd (13:00) bij Mini super broodjes en melk gekocht. Na de bult is alles weer droog en schijnt zon weer.

Lunch na Bologna

Dan rijden we na broodjes stop op een prachtige bloemenweide door naar Loiano maar dat ligt boven op een Toscaanse berg, dus pittig klimmen.

Klim naar Loiano

Na uur staan we boven.

Loinano aan eind van de klim

Helaas weinig onderkomen daar en we vinden wel een b&b iets verderop de route. Maar dan begint het behoorlijk te regenen en worden we toch nog flink nat.

Uitzicht tijdens klim

Rijden nog verkeerd ( nou ja eindigde in onverharde doorsteek met veel modder). Belanden in La Calla in PIamaggio en de 80 jarige oma spreekt alleen maar Italiaans en doet dat met verve. Dan belt ze haar dochter en krijg ik de uitleg in Engels. Oma is er druk mee en biedt ons kopje koffie aan nadat we de fietsen in de garage hebben gezet. Lekker douchen en de kleren laten drogen op de verwarmingen.

Uitzicht vanaf b&b piamaggio

Pittige bui buiten maar gevolgd door zon. We gaan zo eens zien of in de lokale trattoria nog wat te bikken is.

Plekje naast diepvries

1. Thijs Spaargaren:
    5 mei 2019
    Met enige jaloezie lees ik de dagelijkse rapportages. Prachtige natuur, leuke plaatsen lekker eten en dat tijdens het fietsen. Hier alleen maar harde wind, kou en hagel. Nog een hele leuke week en succes met de laatste week op weg naar het Colosseum als ware gladiatoren
  2. Richard:
    5 mei 2019