Etappe 10: Siena - Arcidosso (107 km)

7 mei 2019 - Santa Fiora, Italië

(Ronald maar wel met flinke bier op) Uitslapen vanochtend want het ontbijt is pas vanaf 8 uur beschikbaar in de b&b. Er bleken 5 van de 6 kamers verhuurd in het grote appartement waardoor het opeens dringen werd in de "ontbijt ruimte". Maar behalve vers brood was alles wel aanwezig. Inpakken gaat steeds sneller en de fietsen de trap afrijden wordt ook routine. Dus om 8.40 staan we in het centrum van Siena waar de eerste toeristenstroom al weer op gang komt. Om steile steegjes te vermijden nemen we de buitenlus om er uit te komen.

De eerste kilometers op het Stade Bianchi parcour

Dan fietsen we richting de eerste lus van de strada bianche (voorjaarsklassieker met finish in Siena en berucht vanwege de witte grindwegen)  onder een strakblauwe lucht maar nog wel wat fris. Sorry Meneer Reitsma, dat we even onze eigen route volgen.

Even liggen voor het laatste SB stuk

Na 15 km wegen met druk spitsverkeer wordt het rustiger en slaan we linksaf de eerste grindstrook op. Gek dat hier de profs met hun dure carbon fietsen ook overheen zijn gaan (zie video link voor 2019 editie). De eerste strook is nog redelijk vlak,

Naar beneden en....weer omhoog

maar de tweede gaat echt soms steil omhoog. Er zijn stukjes bij van zelfs 16% en dat op grind! Het is een hele kunst om je voorwiel op de weg te houden. Snelheid zakt terug tot 5 km/u.

Zoek Ronald 2

Maar goed we komen er wel, gewoon volhouden.

laantje

JP schrikt zich rot in een gedeelte door een bos, als er vlak voor zijn wiel een wild zwijn de weg rennend oversteekt. Na 55 km (3 lusssen van SB gedaan, finish gisteren al)

Richting de 3e strook

komen we weer op de Reitsma route in Buonconvento: Een redelijk dorp met vooral een goede COOP voor lunch inkopen. Direct voor de deur staan bankjes in de schaduw dus alles gelijk maar opgegeten.

Net op tijd voor de lunch

Dan gaat het weer flink bergop met meerdere stukken tot 12%

Ronald net na de lunch

vooral als we bij de hooggelegen dorpjes aankomen zoals Montalcino. De vergezichten zijn ook prachtig doordat je zo hoog fietst en het groen nog zo fris is.

Alle cipressen op een rijtje

Kijk maar naar de vele foto's die JP heeft genomen. Ik prefereer om langzaam door te fietsen maar JP stopt veelvuldig voor een mooie foto.

dorpje op heuvel

Dank je wel fotograaf. Als je goed kijkt zie je tinkie, winky en dypsie in teletubby land.

weer 650 m boven de zeeTeletubbies gesignaleerd!

In Castelnuovo tijd voor een cola en caffé Americano tijdens het beraad waar we gaan pitten.

cola en caffe Americano

Helaas zelfs geen 3g netwerk dus booking.com laat het afweten, nog maar verder. We komen langs een schaapskudde zonder herder, maar met 5 honden die het zware werk opknappen.

Schaapskudde beheerd door 5 honden

In Castel del piano (ski gebied voor de winter op Monte Amiata, oude vulkaan)

Castel del Piano, cola en nootjes

kiezen we voor Spa en wellness resort nog zo'n 6 km verderop de route. Die laatste klim ging tussen mijn oren zitten en sloeg over op de benen. Maar gewoon doordraaien dan kom je overal boven. Die 2000 hoogtemeters ga je wel voelen na 10 dagen.

Huffelpuf

Hotel is echt voor de winter, dus geen spa, geen zwembad maar wel vol met scholieren die de tijd van hun leven lijken te hebben. Oordopjes svp...

JP had gezien dat er vlakbij een eettentje zat en daar hebben we het toeristenmenu genomen:

Lokale kost in een prima herberg, wel aan de prijs €45 met z’n 2-en incl fooi

Pasta vooraf, gegrilde kip, sla, frites, grote bier erbij en doppio koffie toe. Prijs is te laag om te noemen.(41 euro)

Dat gaat er wel in!

Nu gaan we de beentjes laten recupereren want de heuvels zijn nog niet voorbij, maar Rome is niet ver meer. Oh ja we zijn de 1000 km grens gepasseerd! Nog 200 km te gaan.

Nog 2 etappes voor de boeg

Lieve volgers en lezers hiermee hopen we jullie weer een beetje mee te laten genieten van onze reis.

Terug naar de slaapplek

1. Ron:
    7 mei 2019
    Dat ziet er opnieuw prachtig uit!
  2. Mieke Duhen:
    8 mei 2019
    Wat een avonturen. Kunnen jullie Rome al ruiken? Gewoon blijven trappen🚴🏼‍♂️🚴🏼‍♂️
  3. Marcel van Wijk:
    8 mei 2019
    Te gekke trip, man! Jaloersmakend, maar over 9 weken ben ik er in de buurt! Geniet er van!
  4. Gina:
    8 mei 2019
    Mooi daar en mooi weer. Hier een tijd geen blauwe lucht gezien.
    Jullie schrijven erg goed. Fijn om te lezen. Groetjes Gina