Etappe 8: Piamaggio - Florence (75 km)

5 mei 2019 - Florence, Italië

(Ronald) voordat ik jullie bijpraat over vandaag, eerst nog terug naar het eten gisteravond! In een heel klein plaatsje Piamaggio zit een chique visrestaurant en een trattoria vlakbij onze b&b. De laatste zou american style zijn volgens internet. Er was wat schrik toen we binnenkwamen en we werden naast de diepvries gezet. Rest van restaurant was bedoeld voor vrienden, familie, kennissen die samen van het zaterdagavond maal kwamen genieten. Maar het was heerlijk, want we kregen eerst een pasta

Pasta vooraf (even stilte voor de Dam)

en toen samen een steak van bijna 1 kilo van een rund uit Fiorentina. Die was mals en zo van de grill. Wat slablaadjes erbij en paar gebakken aardappeltjes. Maar dat vlees was echt briljant van smaak. Nog een hele fruitschaal toe. Oma rekende af want de rest was druk met familie groep. Wat een lol, want met Engels kom je hier niet uit de voeten.

Steak van Fiorentina rund

Tot zover goede nieuws want in de nacht begon het te stormen en te stortregenen. Beetje rustig aangedaan. Oma was al vroeg uit de veren en kwam ons ontbijt klaarzetten.

Lieve Oma "mamma mia" van b&b snijdt het vers gehaalde brood

"Mama mia"  was haar stopwoordje met name om het huidige weer te typeren.

Ontbijt was prima, zeker toen ze met vers brood en croissants  van de bakker kwam aanzetten. Het is droog dus gaan!

Vertrek uit piamaggio is nog droog......

Maar tijdens de beklimming van passo Raticotta (986 m)

Passo Raticotta in de regen

en passa del Futta (903 m)

Passo della Futa (903 m)

ging het al regenen.

Hoezo regen (nog zonder poncho!)

Gelukkig was restaurant/bar op de col open.

Bar op de pas

De oud profwielrenner Vittorio Poletti (10-7-1936) liep ook rond. Hij had in 1961 en 62 meegedaan met de giro en tour de france. Lachen hoor met deze baas van 82.

Vittorio Poletti, 82, oud prof wielrenner, vader van baas van de bar

Extra  koffie's genomen

Lekker warm binnen

want inmiddels stonden de hemelsluizen open.

Hemelsluizen staan nu wagenwijd open

Met poncho's over de regenjassen naar beneden. Vanwege het slechte zicht raakten we de Reitsma route kwijt en de terugstekers van Mio om terug te komen liepen uit op steile hellingen van 20% en modder. Dus op goed geluk de grotere weg afgereden. Blij dat we borden met Firenze zagen. Deze SR65 gewoon gevolgd in stromende regen naar Florence. Kris kras door de binnenstad volgens MIO aanwijzgingen en dat ging helemaal goed.

Ingang van 3 hotels, die van ons op 4de verdieping (fiets via de trap)

Hotel Almari ligt op 4de verdieping (andere verdiepingen zjn andere hotels.....). Fiets moest mee via de trap want de oude hekwerklift was te krap. Alle natte spullen uitgehangen en de hetelucht verwarming naar 32°C gezet. Prima droger. Prima deal weer via booking: €40 incl ontbijt voor 2 personen en 200 m vanaf de Duomo. Zo werd de korte 75 km tocht toch nog een helse beproeving. De handen, voeten en lijven moesten worden opgewarmd door een douche.

Daarna zijn we als een van de vele toeristen een rondje gaan maken langs de grootste bezienswaardigheden. Ponte Vecchio,

Ponte vecchio op achtergrond

de dom,

Duomo

diverse straatjes

Kijken, kijken, niet kopen

en kerken.

Kerk met toren

Na een drankje en hapje (niks gegeten vandaag na ontbijt) was het al snel tijd voor diner:

Spaghetti en pizza !

Spaghetti vooraf gevolgd door een prima pizza. Nu relaxen op de kamer waar het bloedheet is geworden, maar goed alles is weer droog, alleen de schoenen nog. Morgen wordt het weer beter.

1. Ron:
    5 mei 2019
    Een beetje afzien hoort erbij he mannen, des te groter is de voldoening na afloop!
    hopelijk morgen weer beter weer, met mooie foto's!

Groeten,
    Ron
  2. Mieke Duhen:
    5 mei 2019
    Ik vind het stoer hoor... zou al lang in de bus of de trein gestapt zijn🤣
  3. Gina:
    6 mei 2019
    Ja het slechte weer hoort er ook bij. Zeer mooie foto's.
    Veel plezier met het vervolg en hopen op mooi weer.
    Groetjes Gina