Etappe 4: Dimaro - Riva (95km)

1 mei 2019 - Riva del Garda, Italië

(Jan Pieter)De dag gestart met een stevig ontbijt. Er was gerekend op 250 gasten, echter wij waren de enige aanwezigen.

Ontbijtbuffet super en dat voor ons alleen

Omdat de klim direct zou beginnen en 1 mei een feestdag is, nemen we geen risico en slaan we nog wat voorraad in bij de plaatselijke buurtsuper: fles drinkyoghurt, golden red delicious (appel uit de streek), 2 bananen en 2 broodjes.

Even uitpuffen bij hotel aangekomen

Meteen gaat het omhoog met 8-9%, dus dat beloofd wat. Het is 8:45 als we het dorp achter ons laten en op weg gaan naar de pas van Carlo Magno oftewel Karel de Grote.

Onderweg naar Carlo Magno pas (1685m)Richting Karel de Grote pas

Trap voor trap gaan we steeds een stukje hoger, richting de 1680 meter hoge pas. Het weer is prima en het dal doet haar naam eer aan: Val di Sole!

Stukken van 8%

Niet echt druk

Rond de 1400 m passeren we de "sneeuwgrens" en liggen links er rechts grote sneeuwhopen in het bos. Na 14 km klimmen is ie daar dan, Karel's oversteekje.

Pas

Dat moet gevierd worden met koffie en een echte Strudel.

Taart en koffie op de pas

Het uitzicht is ook niet verkeerd.

Met prachtig zicht op Brenta

Zo, na al die slagroom, kaneel en bladerdeeg daalt het prima. Links zien we de Brenta groep waar Ronald in zijn goede jaren (ligt al enige tijd achter ons, we schrjven 1988) nog een huttentocht met Hannie heeft gemaakt.

Brenta

Steeds verder naar beneden met ook weer erg mooie (ver)gezichten.

Adamello

Passo Carlo magno (Brenta achtergrond)

De temperatuur stijgt voelbaar en we duiken een nieuw dal in. Reitsema leidt ons echter op een afgesloten fietspad. Omrijden is geen optie (vinden we). Het hek blijkt op te schuiven en de fietsen passen er doorheen. Na 200 m een restant van een stukje berg die niet langer bij zijn vriendjes wilde blijven en naar beneden is geschoven. Daar komen we eenvoudig omheen, echter dan volgt een tweede hek, met dik ijzerdraad aan elkaar vastgemaakt. Wat nu? Kniptang wordt voorgesteld. Nah, zo zijn we niet opgevoed! Dan maar de tassen eraf en fietsen er omheen tillen. 2 min later zijn we weer op weg, alsof het nooit gebeurd is.

Fietspad afgesloten! Toch er maar over heen

Rond 12:30 een mooi plekje voor de lunch gevonden.

Lunch met broodjes en yoghurtdrank

We moeten nog een best stuk voor we in Riva zijn, dus niet te lang gedraald, op het zadel. Langs prachtig aangelegde fietspaden met de inmiddels bekende gele strepen aan de zijkant gaat het op en neer langs een helder beekje.

Prachtig vrijliggend fietspad

Even een plaspauze bij een nagelnieuwe fietsbrug.

Veel bruggen alleen voor fietsers

Het blijft sprookjesachtig, dat groen, blauw en de kleuren van de boemen en bloesem.

Kletteren op feestdag 1 mei

We komen langs een klimwand waar bijna alle Europese nationalitieten vertegenwoordigd zijn.

Wat een rust in dit dal

Nadat we diverse waarschuwingen genegeerd hebben dat de weg die Reitsema voor ons heeft bedacht, afgesloten is, komen we dan toch echt voor een dichte slagboom te staan. Er komen echter hele volksstammen MTBers en wielrenners vanuit het "afgesloten" stuk, dus we wagen het er op en herhalen de procedure die we eerder vandaag ook al hebben toegepast met de tassen en het tillen.

Geen wonder, afgesloten vanwege steenslag. Maar fietsers kwamen er gewoon naar beneden.

Best wel een beetje op onze hoede fietsen we verder. Meer dan een gat in de weg waar een rots naar beneden is gekomen, is er echter niet aan de hand. Langs een prachtige waterval

Waterval onderweg

komen we in Stenico. Prachtig gelegen in een soort driesprong van dalen.

Fonteintje en drie dalen uitzicht

We gunnen onszelf een cola en gaan de laaste uitdaging van de dag aan, de Passo del Ballino 750m "slechts". Alleen dalen we eerst nog tot 300m naar de rivier, dus dat mogen we aan de overkant weer omhoog, zo werkt dat.

Onderweg naar passo Ballino vlak voor Riva

Veel motoren scheuren langs ons heen. Het is duidelijk dat we in veel touristischer gebied zijn aangekomen. 10 km zweten verder, zijn we ook hier boven.

Pas

Nu 500m dalen naar het Gardameer. Het duurt nog even voordat ze zich laat zien, maar dan is het ook op een behoorlijk indrukwekkende manier.

Riva en het Gardameer (goed kijken!)

Op echt Italiaanse-klassieker manier slingert de weg zich naar beneden door diverse dorpjes en zijn we dan toch in Riva aangekomen. Aan het meer op een bankje even op adem komen en de plek zoeken voor de nacht.

Aan het Gardameer

Booking.com blijkt weer onmisbaar en in no-time Hotel Royal gevonden. Met een kleine d-tour komen we aan. De receptioniste wil ons eerst de fietsen op het balkon laten zetten (gewoon met je fiets in de lift!), maar na nog een keer aandringen, kunnen ze beneden blijven en krijgen ze een vertouwd plekje in een schuurtje.

Na een verfrissende douche met een eigen wil, op zoek naar een eetgelegenheid. Aan de rand van het meer vinder we een prima etablissement en gaan voor de spagetti carbonara met salade.

Spaghetti carbonara gaat er wel in

Met hulp van de talenkennis van Ronald, vraag ik niet om de rekening maar om een vis. Terug naar het hotel nog een echt Italiaans ijsje en dan is het tijd voor de blog met concerten van Coldplay, Adele en Herbert Grönemeyer op de achtergrond.

1. Gina:
    1 mei 2019
    Sjonge zeg wat een mooi weer hebben jullie. Mooie foto's erbij. Goede reis verder.
  2. J&N:
    1 mei 2019
    Leuk om te lezen! Waar een hek is.. is een weg.. :-)!! Goede reis verder! Groetjes Nathalie en Jasper
  3. Mieke Duhen:
    2 mei 2019
    Ziet er fantastisch uit, goeie koppen er ook bij😃🚴🏼‍♂️🚴🏼‍♂️🌞
  4. Ron:
    2 mei 2019
    …. ik ga vakantiedagen sparen en plannen maken ! Heerlijk mannen.
  5. Rene:
    2 mei 2019
    Als verkeerskundige moet ik jullie toch even op de fietsvingers tikken, met al dat illegale passeren van wegafzettingen....foei!! 😡😂🤣
    Ben we jaloers hoor, lekker weer mooie wegen en geweldige omgeving en eten natuurlijk 🍝🍕