1/5: Passau - Linz (98 km, 230 hm)

1 mei 2023 - Linz, Oostenrijk

Vierde fietsdag alweer en ik ga als een speer. Dat gaat vandaag zeker lukken met het asfalt fietspad langs de Donau.

Nacht was wat onrustig maar ja met 5 man in 1 studio. Verder alles prima en dat voor €27. Bij het ontbijt met broodje van gisteren, nog wat gekletst met Timo. Dan om half negen rol ik Passau uit richting Donau. Aangezien ik 3 dagen de hectometer palen van de Inn heb afgeteld vanaf Innsbruck wil ik ook km 0.0 zien:

DSCN4139einde inn

Begin gaat het fietspad aan de rechteroever nog golvend op en neer, en voor de eerste 25 km langs de bundesstrasse. Wel een vrijliggend fietspad, maar toch gezellig is anders. Dan gaat de route werkelijk langs de Donau en kom ik weer in Oostenrijk. Net als ik het tempo gevonden heb: sperre. Omleiding: aan de overkant met pontje over en dan na ca 20 km weer terug met andere pontje. Dan ervaar je wel hoe breed de rivier is en hard stroomt. Bij 2de pontje staat een hele file wachtende toerrijders. Ze komen uit alle windstreken, hebben de mooiste e-bikes en slapen aan boord van meevarend cruiseschip. Dat komt net langs varen dus zwaaien en getoeter terug. Het is ook nog een officiële feestdag hier (dag van geen arbeid) en dan ga je fietsen langs de Donau. In elk dorp zijn de terrassen vol en overal fietsers...... Het weer is wisselend bewolkt en goed om te fietsen.

DSCN4144file!

Aan de rechteroever gaat het verder, maar weinig verheffende dingen om te zien. Wel maakt de rivier enorme slingers tussen de gevormde heuvels door. Er is ook wat scheepsvaart.

Dan nog een keer oversteken met een draadstaal kabel pont bij ottersheim. Beetje zoals Culemborg maar dan met de kabel hoog boven de rivier. Pont vaart ook dwars op de stroming, gek gezicht. Inzoomen voor de draad!

DSCN4147

Na 95 km in Linz, grote drukke stad met diverse culturele wijken. Hauptplatz is gezellig met bloemen en trammetjes.

DSCN4150

DSCN4151

Blikvanger is een joekel van een kathedraal (ja camino loopt hier ook langs!) met veel gebrandschilderde ramen. Nog een pokebowl met wat groenten genuttigd want de vitaliteit moet goed blijven. Prima hotel kamer. Morgen op naar Tsjechië.

1. Ton Kraaikamp:
    1 mei 2023
    Gaat lekker idd. met de fiets tocht, zo te lezen. Voldoende water in de rivieren na al die regen Alleen jammer dat je de I van Linz omver hebt gefietst 😂
  2. Ronald Andrea:
    3 mei 2023
    Heeft de Japanse Dame gedaan....
  3. Rene:
    1 mei 2023
    Gaat lekker zo Ronald en is de Donau nog een beetje blauw?
  4. Ronald Andrea:
    3 mei 2023
    Door stroming en bruine inn water is er weinig blauw, maar bij dode armen/ zij inhammen zie je wel een blauwe gloed (mits de juiste bril😉)
  5. Jan Pieter Duhen:
    2 mei 2023
    Alvast wat Tsjechische woordjes oefenen, de komende dagen heb je daar profijt van. Hier bijna alles ingepakt.