1/5: Dag 2 Landeck - Feldkirch (95 km, 1250 hm)

1 mei 2022 - Feldkirch, Oostenrijk

Voordeel van een 4* hotel is een meer dan prima bed en een uitstekend ontbijtbuffet. Beiden kan ik goed gebruiken voor vandaag want het is een koninginnenrit met als hoogtepunt de Arlberg pas 1788 m! Het heeft vannacht geregend maar in de ochtend is het droog. Wel fris dus windstopper en beenstukken zijn weer nodig. Het is 1 mei op zondag, dus een nationale feestdag met sluiting van letterlijk alles!

DSCN3848(hotel en fiets klaar voor vertrek)

De weg gaat buiten Landeck gestaag klimmend omhoog naar St Anton Am Arlberg (1100 m). Tegen 10:30 kom ik daar aan en wetend uit bezoek in 2001 is het daar enorm toeristisch. Maar van de hele Dorpsstraat met 10 tallen restaurants en cafés is er niet 1 open..... Dus zonder koffie op naar pashoogte. Buiten St Anton gaat de weg flink omhoog zonder haarspeld bochten, dus stoempen maar. Tegen 12 uur ben ik boven op de pas van 1800 meter, rondom nog veel sneeuw en dus flink koud. Helaas zijn ook alle cafés op de pas dicht ondanks de uitnodigende tekst:

Screenshot_20220501-171344

Met een regenjack aan tegen de wind en dichte handschoenen voor remmen zonder bevroren vingers, suis ik samen met 2 Italiaanse wielrenners naar beneden. Ik kwam hen in St Anton al tegen en zij fietsen vanuit Italië naar Amsterdam via dezelfde route.

(Details Zoek op Rome )

Na de vele haarspeldbochten naar beneden kijk je het Klostertal in:

Geheel beneden passeer ik dorpje Dalaas en de zon doet zijn werk! Temperatuur wordt aangenamer. Zeker omdat ik bij lokale benzine pomp verwend wordt met een hotdog naast de koffie. Het stel is zeer geïnteresseerd in allerlei verhalen en ik haal mijn Duits op. Geheel opgefrist fiets ik weer verder zonder beenstukken langs de Oberrain rivier met prachtig fietspad. Jammer dat de snelweg niet ver weg is, maar ja het dal blijft smal.

Nog een heerlijk meertje voor een wat langere ligpauze op de bank (uiterst rechts). De benen zijn behoorlijk gaar dus Feldkirch lijkt mij goed eindpunt.

Onderweg word ik nog door een feldkircher begeleid om naar centrum te komen. Aldaar via google en booking voor hotel bären gekozen, nl 100 m verderop 😂. Klein maar prima kamer.

Na douche in het zonnetje een rondje centrum gelopen en ijsje en borrito kip met witbier genuttigd. Prima fietsdag. Bij teruglopen gaf het nog een buitje maar lege marktplaats is er niet minder mooi door: