7/5: dag 8 Bourgaltroff -Metz-Thionville (107 km, 800 hm)

7 mei 2022 - Thionville, Frankrijk

Wat een stilte in de nacht! En uiteraard goed uitgerust wakker met een stralende zon! Na een ontwakende douche, stond er om 8 uur een Frans ontbijt klaar: stokbrood, croissant, zelfgemaakte jams, stuk chocolade taart en cupje appelmoes. Ik neem maar 2x koffie want op traject naar Metz zal wel eens niks te drinken zijn. (En dit was ook zo!). Om 8:30 kon ik gelijk zonder windstopper en beenstukken beginnen. Het is het bekende heuvelachtig landschap met veel graan en koolzaad. Het was dan ook een 3 uur durende interval training (zie de ~20 hellingen) voor de afdaling naar Metz aan de Moezel.

Screenshot_20220507-172234

Onderweg was ik bijna het spoor bijster bij passeren van dit plaatsje:

DSCN3945

Maar nee, ik ging nog steeds naar noorden. 😅 In Metz was de weg kriskras te volgen met Mio maar net in binnenstad straatjes viel GPS weg. Op het kompas en neusgevoel kwam ik op places st Louis, drukte van jewelste en goed eten in de zon op het plein. (Burger met frietjes).

DSCN3946

Even verderop was de kathedraal en die moest ook van binnen bekeken worden.

DSCN3947

Eerlijk gezegd is de buitenkant vanaf de autoroute A31 beter te zien!

De moselle stroomt door de stad maar er is niet veel mee gedaan qua toerisme:

DSCN3949

Daarna was je verrassend snel de stad uit via fietspad langs kanaal en Moezel. Wel saai, lang en vlak.

DSCN3950

Om 16 uur was ik aan in Thionville centre ville en bij nuttigen van Fanta dacht ik, wat een gezelligheid hier, ik blijf hier slapen. Hotel was snel geboekt en gevonden. Om 18 uur brak er echter flink onweer met hagel los, zodat alle terrassen leeg waren. Maar het was al snel weer droog. Nog een pasta gegeten en wat gekletst met gezin uit Maastricht die naast mij zaten en vakantie hadden genoten bij Gardameer. Goed, morgen zondag, moederdag, dus moeders die dit lezen: laat je verwennen! Ik ga Luxemburg in (niet de stad!). Alvast welterusten en fijne zondag.☀️🥐🍹🎁

1. Jan Pieter Duhen:
    8 mei 2022
    Leuk dat de Moezel hier een heel ander karakter heeft dan in het Duitse deel met die steile hellingen. Gezonde lunch (maar wel lekker) en best een pittige rit zo te zien. 107 is een prima afstand!