8/5: dag 9 Thionville - Gentingen (103 km, 600 hm)

8 mei 2022 - Gentingen, Duitsland

Wéér een uitstekende dag met wonderschone natuur, zon, koffie stop, lunch plek en een landelijk gasthof om te slapen.

Na een uitgebreid ontbijt verliet ik het nog stille Thionville. Zondagse rust. Langs de Moezel werd de omgeving steeds groener en zongen de vogels hun ochtend concerten voor mij alleen. Vanuit Frankrijk reed ik Duitsland binnen. Hier liggen veel campings aan het water. Bij 1 was er koffie en aardbeien taart, dat prima smaakte bij het uitzicht op de Moezel met de wijngaarden aan Luxemburgse zijde.

Zowaar een grote boot op de rivier:

DSCN3953

Bij Wormeldange de rivier over naar Luxemburg. Daar kwam ik groep van 4 mannen tegen die naar Rome gaan. Even gekletst. Dan is het afgelopen met het vlakke, te beginnen met 6 km klimmen en daarna nog vele buitenbijters:

Screenshot_20220508-152810

Onderweg een mooie lunch plek met gisteravond ingeslagen eetwaren in Carrefour, want ja zondag....

DSCN3954

Dan volgt er een hele lange afdaling door het Muller dal (klein Zwitserland) met veel wandelaars op de fraaie paden en langs  riviertje Müller. Weg ging heel geleidelijk naar beneden dus km's gingen vanzelf terwijl ik kon rondkijken.

Dan langs de Our en eroverheen terug in Duitsland. Rivier vormt de grens.

DSCN3956

In Gentingen, net voor Vianden (dat is weer Lux) zag ik een bord met camping en gasthof Brennerei. Het is hier een Nederlandse enclave met jagers en kampeerders (jaarplaatsen). Eigenaar spreekt dan ook goed Nederlands. Kamer moest nog even gepoetst worden maar ik zat rustig in zonnetje van een cola en Radler te genieten. Temperatuur blijft nu ook 's avonds goed. Ook in Nederland was het een mooie moederdag heb ik begrepen.

Rit schiet al aardig op, nog wat Luxemburg en Duitsland alvorens naar Maastricht af te buigen. Slaap ze voor straks.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jan Pieter Duhen:
    8 mei 2022
    Op het oog een paar nijdige klimmen achter de rug vandaag, dan gast zo’n cola en Radler er wel in! Bijzonder om een NL enclave te treffen, maar wellicht ook wel leuk om wat te kletsen. Morgen liggen vast nog wat hoogtemeters te wachten dus lekker slapen en goed ontbijten!