Laatste cruise dag alweer met klapstuk: college fjord

10 juli 2018 - College Fiord, Verenigde Staten

Eindelijk kunnen we beetje uitslapen want zitten nog op open zee. Boot schommelt beetje maar we zijn niet ziek of zo. Ik kijk even buiten om half 8 maar ben al snel terug: regen, mist en veel koude wind. Grappig staande golven in binnen en buiten bad. Kalm aan met ontbijt. Het ontspanningsprogramma is er op afgestemd: lezing van biologe om 11uur over reis vanaf whittier (haven einde cruise) tot denali park. Veel uitleg en tips. Om 12 uur werd dvd vertoond van film die er gemaakt is van onze eigen cruise. Inclusief wat vette beelden van andere cruise tochten. Toch maar hele serie gekocht. Na lunch nog even naar fitness.
Ook de grote tassen vast ingepakt want die gaan apart vooruit. Wij zijn tot oranje groep bestempeld en zullen downtown anchorage worden gebracht.
Dan komt om 6pm een loods aan boord en varen we het college fjord binnen. De regen en mist trekken weg vanwege de koude gletsjers. De ene tong nog groter de andere. Links, rechts en aan eind. Onderweg veel zeeotters en zeeleeuwen, ook liggend op ijsbergjes.
Behoedzaam tussen de ijsblokken door tot achterin fjord. Af en toe een knal (Titanic.....) Als schip berg opzij duwt. Dan maakt schip 2x draai om zijn as zodat iedereen alles goed kan zien. Goed zicht, maar wel steenkoud. This is Alaska!
Dan is showtime over en varen we eruit. Ook veel uitleg over de gletsjers via luidsprekers van Engelse biologe. Dan weer hapje boven eten in self service restaurant op dek 14 vanwege het blijvende uitzicht. Ik kon de Mongoolse bbq wel waarderen.
Als afsluiting nog theater optreden van enkele personeel leden die muzikale talenten hebben. Enorm diverse achtergrond (25 nationaliteiten) en 900 stuks op 2000 passagiers. Je voelt je eigenlijk bezwaard, maar daar zitten de Amerikanen niet mee.
Morgenochtend van boord.

1. Rene:
    12 juli 2018
    Wat een joekel van een schip, mooie foto's van de gletsjer.
    Veel plezier met jullie landcruise
    Grijs vanuit Oostenrijk
  2. Thijs Spaargaren:
    12 juli 2018
    Jullie zullen captain Stubing en zijn medewerkers wel missen. Zelf beren zalm en elanden vangen en klaarmaken is different cooking zullen we maar zeggen. Kom jullie wel weet terug op aarde na de verwennerij. Nog veel plezier en we zijn benieuwd naar de pp presentatie.