8/9: Oloron - Col du Somport - Jaca (88 km, 1850 hm)

8 september 2021 - Jaca, Spanje

Jaca (met een G als Gaka) gehaald, of beter gezegd de Col du Somport gehaald! Pfff was wel een klim naar boven, maar Lourdes water deed zijn werk voor de knieën en beenspieren.

Ik was al vroeg wakker (adrenaline?) en wilde om 8 uur fietsen. De regen was voor namiddag voorspeld en nu was het alleen bewolkt. Door een uurtje storm vannacht is wel flink afgekoeld naar zo'n 21° C. Kortom ideaal om te fietsen en klimmen. Ik ging tegen 8 uur weg gelijk met mijn Groningse buurjongen Dries. Hij ging lopen, ik op de fiets.

Direct buiten Oloron ging het via klein D weggetje het dal in. Maar helemaal vlak was het niet. Je kwam nog door een paar dorpjes dus dat was een koffie+ bakker stop en later nog een epicerie voor jus in bidon en flesje cola voor de doping.

Na laatste dorpje moest je op de grote doorgaande weg fietsen. Vooral vrachtwagens naar Spanje moesten af en toe kreunend achter mij wachten.

Op zo'n 1000 hm ging het grote verkeer door de tunnel naar Spanje en kon ik als fietser de oude weg over col gebruiken. Dit is de grote weg. Linksaf naar de col.

DSCN3537

Heerlijk rustig naar boven gepeddeld op mtb verzet. Met een goede trap frequentie ging het gestaag omhoog. En dan ineens sta je bij de grens en Col.

DSCN3541

Kijk hem blij zijn met het Spaanse bord!

DSCN3540

Belangrijker is dat restaurant erachter: cola en stuk cake want maag rammelt.

Bij bestellen werd ik direct gewaar dat ik uit Frankrijk ben: Spaans praten. Ola! Schakelen tussen Petit peu francais naar bijna geen spaans....... Uitdaging.

Wat ook meteen opvalt boven is de aandacht voor Santiago lopers. Borden als waarschuwing voor automobilisten.

DSCN3544

Het is fris boven met stevige wind vanuit Spanje. Maar jas aan voor afdalen voor kou en zichtbaarheid want al snel komt het verkeer uit de tunnel erbij. Een afdaling van bijna 25 km naar Jaca. Gelukkig heeft de weg een soort halve vluchtstrook waar je goed op kunt fietsen, nou ja afdalen. Het is gelijk anders. Grotere steden, huizen, appartement gebouwen, terrassen vol, economische activiteiten. Ook Jaca is groots. Pleinen en je kunt gewoon om 16 uur eten bestellen..... Menukaart was deels nog raadsel maar ging er in (verbruik vandaag 3300 kcal).

DSCN3550

IMG_20210908_160913

Chorizo worstjes, ei, geroosterde boterham met paprika. Patat herken je wel. 😂

Stempel bij VVV gehaald (kijk die gaat hier pas om 16.30 weer open). Kathedraal bekeken, veel meer schilderwerken van binnen. Dan door naar de camping net buiten Jaca. Heerlijke douche en nu met de beentjes omhoog. Wasgoed hangt alweer te drogen hier. Temperatuur is weer terug bij 30°C. Gortdroog hier als achter mij de heuvels inkijk.

1850 hm is serieus. Ik zal wel goed slapen. Buenos dias.

Screenshot_20210908-160827

1. Sjaak Nagtzaam:
    8 september 2021
    Al in Spanje beland, wat een prestatie!! Leuk om je Blog te volgen en je foto’s te zien.
    Veilige Spaanse kilometers nog Ronald.
    Groetjes Sjaak & Marga
  2. Gina:
    Groetjes uit Oostenrijk
  3. Thijs Spaargaren:
    8 september 2021
    Hoi Ronald, je zit waarschijnlijk redelijk dicht bij wat straks je vertrekpunt (per auto) naar Nederland zal zijn. Hugo en ik staan op het punt een huisje te huren in Lantz. 140 km ten westen van Jaca. Maar eerst nog het leukste (zwaarste?) deel voltooien. Taaltechisch waarschijnlijk ook. Sterkte in Euskatel.
  4. J&N:
    8 september 2021
    Mooie verhalen weer! Super dat je al in Spanje bent!
  5. Hennie en Sjoerd:
    9 september 2021
    Vergeet niet ook wat overheerlijke pinchos/ pintxos te eten Ronald! Veel plezier in Spanje!
  6. Ronald Andrea:
    13 september 2021
    Ik ben nu in streken waar de pinxtos overal worden aangeboden. Ik maak er zeker gebruik van. Prima hongerstillers.