9/9: Jaca - klooster - Yesa (93 km, 1060 hm)

9 september 2021 - Javier, Spanje

Bij het wakker worden voel ik mij toch een schuldig: mijn vader wordt 86 jaar vandaag en ik ben er niet bij. Maar via apps begrijp ik dat er toch wat familie en kleinkinderen langs zijn geweest. Hannie gaat morgen. Nou ja, mijn broer is ook op vakantie. Dit hoort ook wel een beetje bij Andrea 's.

Maar goed, het weer is een beetje half bewolkt en zeker niet heet, zo'n 20°C. Dus heerlijk om te fietsen. Vandaag leer ik gelijk een paar Spaanse grondregels: supermarkt is niet vroeg open, lunchen kan tot 16 uur, en avondeten niet voor 21 uur. Dus zonder inkopen op pad (ik had nog een oud croissant en stuk stokbrood voor ontbijt gelukkig).

De gids schreef over route via een oud klooster of snel via hoofdweg. Ik dacht ik neem de route via klooster. Mijn hemel, mijn Somport benen van gisteren konden gelijk aan de bak:

DSCN3552

Eerst een col van 1080 hm, maar niet lang daarna ging de weg weer geleidelijk omhoog. Ik had niet gezien dat het klooster op 1220 hm lag. Eerst dacht dit is hem, maar het was groots en modern romaans. Toeristen bleken er wel te zijn maar die kwamen van andere kant. Dus cafetaria was geopend voor koffie en Cola. Toen ik dacht is dit het nou, lees ik in gidsje dat het beroemde oude klooster iets lager ligt, geheel verstopt onder een overhangende rots. Tsjonge wat gaaf. Hier heeft de Heilige graal jaren verstopt gezeten. Geen wonder, je kunt er niet komen.

DSCN3559

Daarna via een werkelijk schitterende weg afgedaald, ca 15 km met uitzichten over het Aragon dal. Eigenlijk niet goed vast te leggen op foto's:

DSCN3560

Beneden gekomen beland ik weer op de N-240 de doorgaande weg naar Pamplona (ook bord Santiago 792 km, weet niet of je op deze info zit te wachten). Maar redelijk druk dus. Wel een smal strookje voor fietsers en ruimte genoeg om in te halen. Onderweg nog een stokbrood met ei en tonijn, koffie en cola. Bij supermarktje nog wat fruit en jus. De weg is wel wat voor mij, rammen op het soepele verzet dus de kilometers komen makkelijk. Zéker als de weg splitst in spiksplinternieuwe autoweg en de oude N-240. Nu is die helemaal voor mij.

DSCN3565

Dan gaat die langs een stuwmeer van ca 30 km lengte. Maar de bodeis lange tijd groen. Je ziet nog restanten van dorpjes. Tegen het eind staat er wat water in en zie je de Dam (met daar voor nog oude boogbrug). Project heet "connector for the future". Nu maar hopen dat het hier eens gaat regenen.....

DSCN3568

Na een fiks steile klim over de dam kom ik eindelijk in een bewoond dorpje Yesa. Rechts een terras en hostel. Stop, een echt bed vanavond.

Alles snel geregeld, maar dan zegt de baas of ik honger heb en wil eten. Zeg ik nou 19 uur zou mooi zijn....hij lachen: keuken gaat nu dicht, dus binnen kan nog uit zicht van anderen en anders na 21 uur: we are in spain! Zegt hij lachend. Dus zonder te douchen zit ik aan bier, water, en een prima verrassing menu.

Daarna lekker douchen en relaxen op het bed. Kamer is rechtsboven. Volgens mij ben ik de enige. Om 18 uur heeft het 5 minuten geregend.......

DSCN3572

1. Irene Verheul:
    9 september 2021
    Van harte gefeliciteerd met je pa !
    Heerlijk fietsweer …..
    Super verhaal weer maar je reis loopt voorspoedig vanavond lekker op een “ echt” bed ,wat zal jij lekker slapen! Rust goed uit morgen weer aan de bak 💪🏽💪🏽 Suc6 groet Irene
  2. Karin:
    9 september 2021
    Vanavond maar een glaasje sangria op de verjaardag van je vader !
    Hoop dat het weer nog goed gaat blijven.
    Goede reis
  3. Cor de Jong:
    10 september 2021
    Ja leuk zo’n bord met de hoeveelheid km’s nog te gaan😃 maar zie het als inspiratie, je hebt er al verl meer afgelegd! Mooie en jaloersmakendd verhalen (behalve dat je op provinciale wegen af en toe fietst). En idd gefeliciteerd met je vader🎂 volgend jaar masr zorgen dat iedereen er bij is toch😁. Groeten van ons uit 🇦🇹
  4. Gina:
    10 september 2021
    Gefeliteerd met je vader Ronald. Goede reis verder. Hier in Oostenrijk nog steeds mooi weer. Groetjes Gina