16/8: Maastricht-Aken-regen-Clermont (80 km)

16 augustus 2021 - Clermont, België

Goed geslapen en de beentjes voelen goed aan zeker na douche. Tent opbreken wordt al routine en alle spullen verdwijnen in de tassen. Het is bewolkt maar niet koud, dus fiets kloffie aan.Redelijk Soepel naar Maastricht. Op het (lege) Vrijthof een ontbijt met koffie.

Daarna via schitterende maar pittige Limburgse hellingen kom ik door Gulpen. De Geul is weer rustig en weinig meer te zien van wateroverlast. Nog een herinnering foto van Brasserie kroon alwaar ik met Peter Mulder en overleden Ron heb geslapen in 2010 voor boogie's extreme toertocht (250 km). VVV heeft ook een pelgrims stempel!

Op naar Vaals (niet gezien) en voor ik door heb rol ik in de miezer Aken in. Op de Markt bij de Dom breekt de hemel open dus op zijn Hollands een uur gezeten in bar op 2 koffie. Fiets op terras onder parasol. Rond 14 uur iets droger, dus rundtur um die Dom. Ik ben even in de war met de Dom in Keulen, maar hier geen groot plein. Nog stempel als aandenken aan het officiële startpunt.

Helaas gaat het echt regen dus alle regenkleding aan. Werkt goed alleen beetje warm bij de waanzinnige steile klimmetjes door het bos. Je volgt het wandelpad gelet op de Santiago emblemen. Afdaling naar België is werkelijk MTB-en. Ketting roept om wet oil dus die knarsende schakels maar even verwend. België is echt gelijk Ardennen, slechte wegen en weer steile hellingen. Maar goed te doen en het houd je warm. Vergezicht over Clermont is fotogeniek.

In centrum bevindt zich bij kerk een refuge voor pelgrims, effe bellen zei dame van VVV. Nou niet dus. Dan naar hotel. Dicht en voice mail op telefoon. Nu het begint te regenen bedenk ik, mooi gras bij de P van hotel. Maar dan helpt St Jacob! Buurman komt aanrijden en begrijpt de situatie. 5 min later kan ik in een prachtig verbouwde boerderij overnachten en mee-eten. Goed om het Frans op te halen. Dus eind goed al goed zeker als we vanuit de eetkamer de plensbuien buiten zien. Nu lekker slapen in echt bed.