17/8: Clermont-Sart (78 km, 1030 hm)

17 augustus 2021 - Lierneux, België

Laat ik beginnen met iedereen die een reactie plaatst vriendelijk bedanken voor de belangstelling en de morele steun. Ook leuk om te weten dat jullie mijn avonturen volgen.

Wat een geweldige nachtrust in deze bij toeval gevonden Chambre d'hotes. Ik moest er wel bijtijds uit want madame Marianne moest werken en om 8 uur weg met de voiture. Geen probleem, degelijk ontbijt en nog wat gekletst in het frans. Het is droog, bewolkt en fris, dus beenwarmer aan. Nogmaals dank aan de gastvrouw (die zelf ook graag een deel van Jacobs route wil gaan fietsen, gidsje had ze al gekocht) en voor 8 op pad. Snel genoeg warm deze ochtend want er waren veelvuldige lange klims, 2-4 km 5-8% maar goed te doen. Afdalen met jas aan. Koffie in polleur bij een Hollandse camping waar alle denkbare adventure onderdelen geboekt konden worden. Bar was dicht maar beetje doorduwen bij nl receptie lukte. In plaatsje brood en appelmoes ingeslagen, dus even genieten.

Onderweg aantal wegafsluitingen (fiets er gewoon slalommend erdoor) vanwege verwoeste straten en huizen. Wat een chaos, huisraad op straat en huizen onbewoonbaar.

Na hele ochtend klimmen is het na de middagpauze (in stoumont flammen kuchen=pizza met ui en spek) genieten in het dal van de Lienne.

Bij plaatsje Tour de bra is naast hekerkje een heuse imitatie van grot van Lourdes gemaakt.

De weg volgt ca 20 km ligt vals (Waals) plat de slingerende riviertje tot aan lierneux.

Bij VVV een stempel, bij de carrefoure wat avondeten (brood, kaas yoghurt en fruit) gekocht en dan snel naar camping in Sart want de druppels beginnen te vallen. Tent staat en vlug even douchen. Dan regent het ca 3 uur voordat ik naar de kantine kan vluchten. Onder genot van koffie en een leffe schrijf ik dit verhaal. Lekker geklommen en mooie uitzichten gehad. Morgen naar/door Bastenaken/Bastogne met hopelijk weer droog weer. Groetjes van Ronald.