Etappe 5: Hassmersheim naar Stockstadt am Rhein (133 km)

1 mei 2018 - Stockstadt am Rhein, Duitsland

Oef de benen voelen wel wat vermoeid aan bij het opstaan. Even goed warm douchen. Het ontbijt kan pas vanaf 8 uur. Het is ook een feestdag, dag van de arbeid 1 mei dus iedereen is vrij en winkels gesloten. Het ontbijt is beetje karig al staat er wel van alles.

Het afrekenen met de pinpassen lukt niet, dus moet het gammele internet volledig gereset worden. Hiervoor wordt zelfs het hele hotel stroomloos gezet. Lijkt overkill, maar het hielp wel. Beenstukken en armstukken zijn nodig, want het waait en het is maar 8 °C en de zon gaat ook snel achter de wolken. De route gaat langs het bosrijke jaagpad vlak langs de Neckar. Ook een paar keer switchen van zijde. Slingert hier groots. Boten moeten ook vaak schutten, maar vandaag liggen ze aan de kant.

In Neckarsteinnach is een boel toerisme vanwege rondvaarten en een koffie shop met verse taarten. Toch maar de gezonde appeltaart gekozen. Voornaamste was dat het binnen ook warm was, vingertoppen tintelen van de kou. Maar bij het naderen van Heidelberg (Waar je je hart kan verliezen of zo iets) breekt de zon door. Een drukte van belang op de alte brucke met zicht op de altstadt en vooral het beroemde slot.

Ik heb de camping niet gespot waar ik als 8 jarige jochie heb gestaan en zelfs in de Neckar heb gezwommen. Maar eens in de oude dia's of fotoboeken van pa en ma neuzen.

Verder gaat het langs dierentuin (file van auto's voor parkeergarage) en kom ik bij het verlaten van Heidelbeg een schietfeest tegen. Snel in de remmen geknepen om een broodje bratwurst te schieten. Zonnetje schijnt weer volop, dus kleiderpauze. Nu steek ik de vlakke Boven-Rijn laagvlakte door. Veel landwegen met af en toe grind. Dan weer groot bosgebied. Bij Lorsch zijn heel veel vakwerk huizen en een oergezellig centrum. Terrasjes zitten vol en ik scoor plekje bij italiaanse gelateria. Het is 16 u maar een tortellini kan gewoon besteld worden en smaakt heerlijk. Het is alvast avondeten want ik wil een B&B scoren in Leeheim. Maar beiden nemen niet op dus het wordt iets eerder in Stockstadt am Rhein. Ja, een weerzien met de rijn. Ik fiets ook stuk op Rheinradweg van 2016 vakantie met Hannie (IJsselstein-Keulen).

Het b&b huis is verder leeg, ook de eigenaar is grillen bij de buren vanwege 1 mei. Dat was trouwens onderweg weer goed te merken, wat een duitsers op de fiets. Wel gezellig.

Nu naar Real - Bayern gekeken, want dat leeft hier wel. Helaas uitgeschakeld zonder Robben. Uiteindelijk ging het met de benen steeds beter en heb ik 133 km afgelegd.

Ik ben dus ruim over de helft. Billen beginnen wel te protesteren. Koga loopt als een zonnetje, vooral op onvrharde wegen. MIO wijst probleemloos de weg.

Zo genoeg voor vandaag, ik ga lekker slapen. Groetjes. Nieuwe foto's staan er ook op.

1. Martine Musch:
    1 mei 2018
    Heidelberg is leuk he? Ik ben er eens een weekend geweest.
    Maar je bent goed bezig Ronald!
  2. Karin:
    2 mei 2018
    Hier ook koud weer maar het wordt beter..
    Dat fietsen 🚵 gaat prima zo te horen.
    Dus volgend jaar ook maar de heenreis op de fiets naar neustift?
  3. Thijs Spaargaren:
    2 mei 2018
    Gaat goed Ronald. Lekkerder dan al dat spinnen in een afgesloten hok met allemaal zwetende mensen en een hoop takkeherrie. Wat zomaar mijn gedachte is, die je ook wel kent 😊. Succes nog. Het weer draait hier ook dus dat zit ook mee.
  4. Irene:
    2 mei 2018
    Super goed Ronald, prachtige omgeving. Ik snap dat je benen “wat” vermoeid aanvoelen *je bent ook geen 20 meer*.
    Wens je nog een veilige en mooie terugtocht !