6/5: dag 7 Fouday - Col du Donon - Sarrebourg - Bourgaltroff (98 km, 850 hm)

6 mei 2022 - Bénestroff, Frankrijk

Tjonge wat werd ik gisteravond verblijd met een 3 gangen menu. Mevrouw Magali (getrouwd met een Portugees) en 4 kleinkinderen (foto's stonden prominent op de schoorsteen mantel) had een rijke salade als vooraf gemaakt, daarna een Tiroler grostl met extra groenten, en toe 3 grote cake bollen gevuld met eigen jams. Koffie toe en een glas wijn uit Alcace erbij.

Na ook een copieus ontbijt zwaaiden zij mij vriendelijk uit.

DSCN3927

De hele nacht heeft het geregend, zelfs om 7 uur nog een natte bedoening. Maar geloof het of niet maar om 8:30 breekt de zon door en trekt de mist/bewolking weg. Het is nog wel fris, maar dat verandert snel want al na 30 min de klim naar col du Donon (727 m). Goed lopende klim van ca 6 km. Nog stuk opgefietst met Fransoos op racefiets. Snelheid scheelde niet zoveel....

DSCN3928

Na de col ging het rechtsaf en verder omhoog naar 820 m waarna een schitterende lange afdaling kwam door bos. Zeker zo'n 15 km. Jammer dat overal bomen stonden dus geen foto moment.

Screenshot_20220506-203025

Koffie met tiramisu in Lorquin ging er wel in. Daarna route variant over Sarrebourg genomen en verder over fietspad dat voorheen spoortje was naar Sarrebourg. Aangekomen op de marktplaats waren ze net kramen aan het opruimen. Maar wel lekker in zonnetje van een "flamm" broodje genoten.

DSCN3933

Sarrebourg heeft een kapel met daarin een 12 m hoge brandgeschilderd raam van Chagall (je weet wel van die serie met Jeroen Krabbé). Dit is een werk dat heet La Paix (vrede) waarin religieuze gebeurtenissen als levensboom worden afgebeeld. Ik was uiteraard alleen dus genoeg tijd voor details.

DSCN3934

In het midden het begin: Adam en Eva

DSCN3936

Daarna weer terug naar hoofdroute en nog stuk langs kanaal met vele sluizen. Vandaag ook weer enkele Rome gangers tegengekomen. Via wat omzwervingen zit ik nu in een apart huisje in de tuin van een Chambres d'hotes met restaurant (maar ja alles is dicht en ik ben enige gast). Biertje bij ontvangst was welkom. Douche, toilet en zelfs keukentje erin met magnetron en gaspitten. Ik had al brood, kaas, restant fruit en rijstepap over of gekocht. Ketting ook onderhanden genomen en voor derailleur wat  fijner afgestemd.

DSCN3943

Nou ik zit nu zo'n 70 km voor Metz dus ik schiet lekker op. Bedankt voor alle reacties.