Rustdag Hamburg: bezoek aan Miniatur Wunderland

4 mei 2024 - Hamburg, Duitsland

Na een prima nachtrust, had Franziska (onze gastvrouw, huiseigenaar) al de ontbijttafel gedekt. Gezamenlijk ontbijten was wel zo gezellig en goed om weer wat Duits te oefenen.

Om 8:31 namen we de s-bahn die op de hoek van de straat een halte heeft in sülldorf. Om 9 uur lopen we naar de ingang van het grootste modelbouw attractie ter wereld. Het is (nog) niet druk en tgv tijdsloten kunnen we snel naar binnen. Jasper is er in 2014 al eens geweest en herkent direct wat er allemaal bij is gekomen. Dus eerst naar de onlangs geopende attractie: formule 1 race auto in Monaco. Levensechte situaties en beelden. Ook hier het Wilhelmus (Max Verstappen) aan het einde van de race.

IMG-20240504-WA0012

Wat ook spectaculair is nagebootst is het vliegveld met echt opstijgen en landen van vliegtuigen. Ook zelfs 1x per uur de spaceshuttle landing maar wel met 10 loeiende brandweer auto's paraat.

IMG-20240504-WA0010

Gebied Zwitserland leent zich voor een heuse Matterhorn die over 2 verdiepingen staat. Je komt ogen te kort.

IMG-20240504-WA0009

Natuurlijk zijn er heel veel treinsporen en stations. En wat loopt het allemaal soepel. De controle kamer is indrukwekkend met tientallen schermen om de treinen, auto's, vliegtuigen en andere bewegingen op de banen bij te houden.

IMG-20240504-WA0008

Wat ook spectaculair is, is dat het elke 15 minuten nacht wordt zodat je alle verlichting kan zien.

IMG-20240504-WA0007

Ook zijn er stormen op zee in de nacht, en zelfs een lava spugende Vesuvius richting Pompeï.

We zijn ook naar de nieuwe gebieden geweest in het aangrenzende gebouw: Brazilië, Patagonië, Monaco. Er wordt nog gebouwd aan nieuwe gebieden.

Ook was er nog een Virtual Reality experience waar je met bril op en hand controllers een parcours met opdrachten in Wunderland moest doen. Knap gedaan terwijl als je de bril afdoet aan het einde je in een klein zaaltje hebt lopen dwalen met elkaar.

Eten en drinken was er ook tijdens en na bezoek. Tijd om voldaan terug te keren met de metro naar sülldorf.

Jan Pieter heeft zijn fiets spullen gepakt en komt zondag morgen naar hier in sülldorf. Jasper gaat dan naar huis. Voor mij start het tweede deel van de trip.

Ook namens Jasper bedankt voor alle lieve berichtjes en steunbetuigingen voor het halen van Hamburg. Blijf vooral reageren.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Henk Lichtenbeld:
    4 mei 2024
    Ik vind t knap hoor. Goede 2e deel van je reis gewenst Ronald.
  2. Jan Pieter Duhen:
    4 mei 2024
    Wat een spectaculaire miniwereld, daar kom je helemaal gesassiebald uit! Tot morgen!
  3. Anita:
    4 mei 2024
    Even wat anders dan fietsen, leuk! Straks het vervolg en ben benieuwd naar je verhalen. Veel succes en plezier!
  4. Jurgen:
    5 mei 2024
    Mooie reis, mannen! Chapeau! Veel plezier in de voortzetting van deze mooie tocht. En voor Jasper goede terugreis en thuis lekker met de beentjes omhoog!
  5. Ronald Andrea:
    5 mei 2024
    Jasper is inmiddels weer veilig thuis.
  6. Gina:
    5 mei 2024
    Prachtig daar. Ja de Duitsers kunnen er wat van.
    Goede reis terugweg Jasper. Knap gedaan
    allemaal.