Etappe 6: Harpstedt - Gross Meckelsen (118 km, 295 hm)

2 mei 2024 - Groß Meckelsen, Duitsland

Het kamer gebouw staat achter het hotel gebouw en grenst aan park. Muisstil in de nacht afgezien van kikker gekwaak in schemering en vogelgeluiden in de ochtend: kortom heerlijke nachtrust en goed uitgerust. De wekker was wel nodig om ons uit de dromen te halen.

Hoewel er bijna niemand in het hotel is, hebben de ochtend dames meerdere tafels gedekt voor het ontbijt. Eerste keer pas: dus starten met muesli, diverse broodjes, fruit, joghurt en sap. En koffie om op gang te komen!

IMG-20240502-WA0007

Met goed gevulde magen gaan we om 8:30 op weg. Eerst naar Bremen, wel nog enkele zandwegen en grindwegen, zelfs met flinke kuitenbijter. Na 35 km komen we om 10:45 aan bij de Sint Petrus Dom. Een reusachtige kerk met torens. Fietsen gewoon buiten gelaten met bepakking en naar binnen. Binnen een leuk gesprek met Duitse Nederlander over de pelgrims stempel, een mooie met Jacobus die buiten in de binnen tuin staat:

IMG-20240502-WA0006

IMG-20240502-WA0008let niet op lucht! ;)

Dan ook op advies van Ton de beklimming van de kerk toren gedaan (265 treden). Leuk uitzicht over de stad naar alle kanten.

IMG-20240502-WA0004

Terug op bg een terrasje gepikt voor een koffie (in de schaduw want het is zomers warm). Na anderhalf uur rijden we Bremen uit via een groot stadspark dat overgaat in een dijk met links van ons soort wetlands. Ongerepte natuur zover je kunt kijken. Later gaan we ook er doorheen met weggetjes. Wat een rust en ruimte. In dorpje kopen we in bio winkel belegde broodjes, fruit en drinken. Half twee (50 km) hoogste tijd voor lunch op een bankje. Daarna is het bikkelen als twee of drie factoren tegenwerken: asfalt of grind, wind schuin tegen (N) of pal tegen (Oost), vlak of omhoog. Dat het hier flink waait is ook te zien aan het aantal windmolens:

IMG-20240502-WA0005enorme molens

Dan besluiten we om in plaats Zeven bij een colaatje te zien waar te slapen. Hoewel Zeven best groot is, is er weinig betaalbaar onderdak. Wel ca 10 km verderop. Via een onhandige afsteker komen we na 118 km rond 18 uur aan bij een goed hotel met best aantal gasten, goede kamer en prima 3 gangen menu in het restaurant. Het bier 🍻 smaakt uitstekend na deze inspanningen. Volgens Strava is het goed voor 3500 kcal dus broekriem is al gaatje strakker😂.

We gaan morgen ochtend relaxed naar Hamburg, nog zo'n 90 km naar b&b. Moet lukken 🥳

1. Jan Pieter Duhen:
    2 mei 2024
    Goed de vaart er in! Veel plezier richting Hamburg morgen!
  2. Rene:
    2 mei 2024
    Volgens mij is zo'n kerktoren beklimmen de grootste kuitenbijter voor een wielertourist..........
    Succes mannen, bijna in Hamburg(er)
  3. Gina:
    3 mei 2024
    Knap van jullie de kerktoren te beklimmen. Valt niet mee tegenwind phoe. Gelukkig kunnen jullie goed eten. Jullie zorgen goed voor je zelf ieder. En bijna in Hamburg
  4. Tonny:
    3 mei 2024
    Succes richting Hamburg en het was weer een mooie dag en verslag van de rit.

Jouw reactie