Etappe 5: Engter - Harpstedt (112 km, 315 hm)

1 mei 2024 - Harpstedt, Duitsland

Heerlijk geslapen in een verder leeg Gästehaus. Helaas geen ontbijt mogelijk vanwege de 1 mei feestdag. Nu smaakten de rozijnen bollen en bewaarde krenten schlinge ook prima met chocolade melk en goede kop koffie (gratis muntjes gekregen als goedmakertje voor het missen van ontbijt).

IMG-20240501-WA0018keuken met lekkers

Daarna alles weer in de tassen en kamer is weer opgeruimd. Kettingen gesmeerd!

Vele stille landwegen door een hoogveen gebied en de eerste echte Camino wandelaar een "Buen Camino" gewenst. De via Baltica loopt min of meer langs onze fiets pelgrims route D7.

De turf blokken (broodjes) liggen te drogen op het veld. Wordt hier blijkbaar nog gebruikt.

IMG-20240501-WA0009turf afgraving

Net voor Damme fietsen we langs een lokaal sport vliegveld waar cessna's opstijgen en landen. Er is koffie met taart en nog lekker in het zonnetje. Temperatuur is al rap boven 20°C.

IMG-20240501-WA0021

Dan al spoedig in Damme. Helaas was de stempel post bij het vvv dicht. De kerk trouwens ook.

DSCN4539kerk Damme

Het is weer vreselijk druk op de fietspaden met Duitse dagjesmensen op deze vrije dag. Ook heel veel groepen jongeren langs de weg met een bolderkar gevuld met luidspreker en drank. Lijkt wel op carnaval. En waar fiets je dan naartoe? Naar een geïmproviseerde uitspanning met bier en braadworst! Nou die lusten wij om 12 uur ook wel. Heerlijk rommelig maar wel gezellig.

IMG-20240501-WA0003

Ook de kerk in Vechta (grote stad maar nog nooit van gehoord) is dicht en dito de stempel post.

Bremen is voor vandaag te ver, dus we boeken tijdens broodje kaas pauze een hotel in Harpstedt. Na 112 km komen we bij het uitgestorven hotel maar via het vermelde telefoonnummer komt er al snel een dame voor inchecken en afrekenen. Ook nu zijn er in de 2 grote gebouwen slechts 2 kamers bezet. In dorp prima restaurant en de verbruikte calorieën weer aangevuld. Kortom er is weer heel wat beleefd en het lijkt wel zomer. Jasper fietst er lustig op los. Het gebied begint ook weer wat te golven.

IMG-20240501-WA0025

Op naar morgen. Nog 2 etappes naar Hamburg. Wel te rusten alvast.