Etappe 4: Münster - Engter (100 km, 586 hm)

30 april 2024 - Engter, Duitsland

Beide hebben we een wat onrustige nacht gehad omdat het warm was in onze design kamer en beide ramen open stonden. Hierdoor hoorden we oerkreten van buiten in de nacht, vuilniswagen om 6 uur, graafmachines vanaf half 7, etc. Maar wel voldoende uitgerust.

Ontbijt zouden we op het station next door kopen, maar eerst nog onze fietsen uit de stalling halen en oppakken in hal van het hotel. Jasper maakte het extra spannend door te melden dat mijn fiets om 2 uur in de nacht was uitgecheckt in de stalling app. Maar gelukkig was er niks aan het handje.

IMG-20240429-WA0002met kettingslot!

Na ontbijt met koffie en croissant 🥐 was de route de stad uit snel gevonden en reden we spoedig weer in het groen.

IMG-20240430-WA0004

Na 20 km komen we in Telgte en daar is het Camino gevoel dichtbij: schelpen op de straatstenen, een pelgrims museum, kerk en stickers met Jacobsschelpen, etc. Ik wist dat je hier een mooie stempel kon halen, maar helaas ging het kantoor pas om 11 uur open. Het was pas 10 uur. Leuk dorpje met waterval en kerk:

IMG-20240430-WA0003

Onderweg naar Osnabrück kwamen we door Ost Bevern in een blakende zon. Bij een Italiaan koffie en marmercake (van het huis bleek bij afrekenen) op het centrale plein. Hier ook een bakkerij dus voor de lunch onderweg nog 2 belegde broodjes gekocht. Na de lunch begon het echte klimwerk over meerdere heuvels in het Teutoburger Wald. Zweten dus, want het begint echt 20°C plus te worden. Jammer van een afdaling was dat het wegdek was gefreesd en dat er nieuw asfalt werd gelegd. Zo nieuw dat wij niet onze banden sporen er in mochten afdrukken. Hoewel er bovenop de heuvel een wit bord stond met rode rand, maar ja verder niks van umleitung of zo..... Helaas weer terug naar boven en omrijden. Grrr. Maar in tweede afdaling was daar plots een grote kudde hindes met heel veel kleine reeën aan de kant. Mooi gezicht .

Uiteindelijk rollen we Osnabrück binnen naar de St Petrus Dom:

IMG-20240430-WA00112 gekke torens

Ernaast weer een bureau voor pelgrims stempel. Goed geregeld! Daarvoor hebben we wel een Cola verdiend.

Damme is wel wat ver voor vandaag, dus kiezen we voor een Gästehaus in Engter. Direkt na boeking word ik gebeld hoe laat we aankomen en dat er morgen op 1 mei geen ontbijt kan worden geserveerd. Dat hadden we inderdaad zelf bedacht te doen! Dus nog even wat ontbijt spullen in de Nettorama ingeslagen. Goed meegedacht van deze mevrouw. We zijn de enige gasten. Dag van arbeid wordt hier goed gevierd, alles is dicht morgen.

Wel bij lokale kebab zaak gebunkerd (ik falafel!) en goed glas bier 🍻 Jasper gaat goed op zijn nieuwe Koga fiets en we houden een mooi tempo aan. Het weer wordt steeds warmer. T shirt op terras in de avond! Nu de benen rust.

IMG-20240430-WA0005

1. Marcel B.:
    30 april 2024
    Op dag vd arbeid wordt er in Dld en Fr dus niet gewerkt maar gerust.... tja, is toch ff wennen voor ons NL-ers. Morgen toch naar lekker doorfietsen mannen! 😉
  2. Ronald Andrea:
    1 mei 2024
    Kwam goed. Duitsers trekken er vandaag massaal op uit op de e-bike.
  3. Anita:
    1 mei 2024
    Gelukkig stonden jullie fietsen nog in de stalling! Fijn vervolg mannen!
  4. Ronald Andrea:
    1 mei 2024
    Was even spannend, zelf had ik ze meegesmokkeld en op de gang van hotel kamer gezet. Maar ik had kettingslot ook gemonteerd. Dankjewel.

Jouw reactie