Etappe 4: Ellwangen naar Hassmersheim (132 km)

30 april 2018 - Haßmersheim, Duitsland

Maandag alweer. Weer een verrukkelijk ontbijt dus ik kan er weer tegenaan. Er is wel iets vreemds, regen buiten. Niet hard, maar het miezert en stormachtige wind
Blaast er rond. De weersvoorspelling is idd veranderd, maar het zou niet lang mogen duren. Toch maar beenstukken en soft shell jasje aan (sjouw ik al dagen mee) bij vertrek. Route is weer snel opgepikt als ik Ellwangen uit rij. Vandaag wordt de rivier Kocher helemaal afgefietst totdat die in de Neckar uitmondt.

Grappig: Het is eigenlijk gelijk droog als ik fiets. En snel warm ook want er zijn hier pittige klimmetjes links en rechts van de rivier. Daar komt de zon! Jas uit en benen bloot. De lucht breekt open maar de wind blijft flink tegen blazen.

De benen draaien soepel en de km's komen makkelijk. Het uitzicht rondom de riviervallei is ook sprookjesachtig. Swabische alb is ook zeker een aanrader voor toerfietsers net als de route Kocher-Jagst ronde. Ik ben een aantal Duitsers tegengekomen die meerdere dagen trektocht deden.
Koffie zit even tegen want het is ruhe tag dus machine staat uit. Appelsap lukt nog wel. Niet lang er na kom ik in Braunsbach een bakker, café annex supermarkt tegen. Ideaal: Toch nog flinke bak pleur en middag eten.

De lunch plek ligt natuurlijk aan de Kocher op een camper plek in de zon. Even de benen onderuit en broodje banaan met bananen melk naar binnen smikkelen. De rivier wordt breder en nadert zijn eindpunt in de Neckar net als de Jagst waar ik gisteren tijd heb langsgefietst.
De heuvels worden steeds lager, grappig gezicht.

Ik steek diverse malen de rivier over want fietspad loopt rechts dan weer links.
Uiteindelijk kom ik aan de Neckar,  hoewel de spoor/fietsbrug wat lastig te vinden is. Op de brug even foto's gemaakt met 2 Duitse dames die Jagst-Kocher route deden.
Nog even het gas er op richting Hassmersheim. Daar bleek het hotel op maandag ook ruhe tag te hebben. Telefoon werd ook niet opgenomen. Net toen ik naar de volgende wilde gaan kwam de baas aanrijden. Kamer was snel geregeld, alleen geen eten maar dat kan verderop. Na een heerlijke douche nog wat rondgewandeld en buiten een biertje met herten goulash, spatzle gegeten. Salade erbij, koffie toe. Maag is weer gevuld. Koga fiets is ook verwend: Vuil van ketting en drupje verse olie. Schakelt ook weer soepeler.
Morgen langs de Neckar richting Heidelberg, nostalgie want ik daar ooit als jochie van 8 jaar in gezwommen.

1. Cor de Jong:
    30 april 2018
    Ha Ronald, leuke blog en mooi om te lezen dat het kennelijk allemaal voorspoedig verloopt. Hadden elkaar bijna in Telffs kunnen treffen. Fiets ze, heel veel plezier en goede reis verder! Groeten uit Lago di Garda (hier worden de benen ook op spanning gezet!). Cor & Carla.