5/5: Dag 6 Rouffach - Col de Steige - Fouday (85 km, 675 hm)

5 mei 2022 - Rothau, Frankrijk

Vandaag een vroeg verhaal, want ik had gisteren even op Buienradar gekeken en had gerekend op hele dag regen of motregen. Maar toen ik vanochtend wakker werd was het droog, bewolkt en dreigende wolken tegen de Vogezen heuvels. Ontbijt was prima, je kon van alles pakken en er waren nog wat andere gasten bijgekomen. Leuke kamer in de motel setting:

DSCN3915

Jammer dat het aan de autoweg ligt qua bereikbaarheid moeizaam, auto's hoorde je niet. Want om 8:15 is de eerste uitdaging het modderpad via tankstation terug te fietsen (vluchtstrook 500 m toch maar niet gewaagd). Gelukkig was de modder net droog genoeg en bleef niet zo plakken zoals gisteren. Ik heb de hele fiets en tassen afgespoeld met bidons water.

De ochtend route slingert tussen de heuvels door via vele dorpen die nog veel vakwerk huizen bewaard hebben. Het moet hier behoorlijk toeristisch kunnen zijn. Nu rustig:

DSCN3920

Gelukkig vind ik op goed geluk in klein dorpje Bennweiler een koffie met bosbessen taart. De hele morgen zie je wijngaarden tbv Alcace wijnen zo ver als je ogen reiken.  Enkele caves hebben een mooi kasteel. Zie die dreigende wolken!

DSCN3918

Ik kom best veel Franse fietsers tegen die de route die vignoble volgen.

's Middags sla ik een variant in die iets meer de Vogezen ingaat, dus gelijk klimmen naar col de Steige (534 m).

DSCN3921

In de afdaling nog lunch plekje voor broodje met kaas en rise aux lait (rijstepap in cupje). Hoewel het nog vroeg is, heb ik al meer gefietst dan verwacht. In Fouday is een hotel volgens boekje en maps. Dit hotel Julien is een mega Wellness hotel voor senioren, giga tuinen etc. Helaas zitten ze vol, binnen was het ook zeer druk. Dan maar de b&b op 400 m die heeft nog 3 kamers vrij. Helaas zijn de eigenaren pas om 16 uur weer thuis, dus nog maar een doppio gescoord in dorp.

Ik heb de beren kamer gekregen (ze kijken vanaf het trapje naar mijn bed)0. Ik kan vanavond ook meeeten. Benen hebben paar uur rust. Morgen col du Donon en door naar Sarrebourg. Schiet al weer aardig op.

DSCN3924

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mieke:
    5 mei 2022
    Dat is een lekkere meevaller: dag zonder regen in de vogezen👌 Wens je een beregoede nachtrust voor vanavond😅
  2. Jan Pieter Duhen:
    5 mei 2022
    Beren houden de wacht, dat is een hele geruststelling! Ik ben benieuwd of de klimmen morgen een beetje te doen zijn. Alhoewel je vast al grotere uitdagingen hebt gehad. Succes met het weer en veilige kilometers gewenst
  3. Ronald Andrea:
    6 mei 2022
    Donon liep goed. Klim van 6 km. Half schaduw en nog koel. Zon weer gezien vandaag in de Vogezen. Die ben ik nu uit en zit in moselle-sud.
  4. J&N:
    Mooie tocht! Leuk die beertjes, niet zo groot als Bjørn gelukkig! Groetjes J&N
  5. Cor de Jong:
    6 mei 2022
    Leuk en inspirerend weer Ronald om al je verhalen te lezen! Begrijp dat je de Italiaanse wielrenners gelost hebt😉. Mooi avontuur! Fiets ze en vergeet niet te genieten🤛
  6. Ronald Andrea:
    6 mei 2022
    Ik geniet met volle teugen!