31/8: Uzerche - Martel (82 km, 1265 hm)

31 augustus 2021 - Martel, Frankrijk

Weer zo'n koude nacht, maar nu was ik goed in de mummie slaapzak gaan liggen. Mutsje aan de slaapzak heeft voor het eerst zijn nut bewezen. Om half acht opgestaan en winterkleding maar aangetrokken, dus mouwen en beenwarmers. Oppakken gaat steeds gesmeerder want alles heeft zijn vaste plek. En het is koud, dus wil je fietsen naar de lokale bakker! Die heeft croissants en koffie en tafel in de zon! Da's pas ontbijten. Ook brood en zoet waar voor onderweg ingeslagen.

Mooi kronkelig weggetje blijft maar klimmen tot je boven op de heuvelrug fietst. Zo rond de 500 hm. Tot je weer een riviertje tegen komt dan duikt de weg naar beneden, bruggetje, en weer flink omhoog. Je rijdt werkelijk km's zonder een auto te zien. En dan sta je via zo'n klein geitenpad (wel prima asfalt, maar c-weg) plots in een toeristisch dorp, Dozenac. Prima, bakkie! Stempel bij Marie van de Marie ditmaal.

DSCN3380

Er is van alles maar geen epicerie. Jammer want wat sap voor in de bidon zou mooi zijn. Waarom zie ik even later beneden voorbij dorp: intermarche! Kaas, fruit, sap. En weer weg.

Na nog een paar keer hoog/laag gefietst te hebben rol ik Brive binnen. Ik had er nooit van gehoord, maar een grote stad! Vervelende stoplichten (geen verkeerslichten, want ze stonden allemaal op rood!) Met als gevolg grote file in de stad. Maar dit was mooi: fietsers mochten doorrijden tussen de voetgangers door.

DSCN3384

Er bleek een goede doel actie te zijn: koop een paraplu voor €3 tegen kanker. Binnenstad zag er ook leuk uit.

DSCN3387

Maar ik heb de lunch aan boord, dus fiets die drukte weer uit. Nou dat was een hele klim er weer uit en direct weer boven op het plateau. Met fantastische vergezichten, zoals hier op het kasteel van turenne.

DSCN3391

Ik weet niet (Las boekje pas achteraf) dat hier de steilste klim inzat naar dorpje bij het kasteel. Zelfs op de mtb verzet moest ik gaan staan om boven te komen. Met Max hartslag (zeker D3) fiets je dan dorp binnen en dan zitten mensen rustig te dineren, en dan kom jij daar het plein oprollen. Blijft wonderlijk.

Ook Turenne weer uit is nog een helse klim. Dan voel ik aan de benen dat Rocamadour voor vandaag te ver is vanwege de 1250 hm die er bij Martel opzitten. Camping municipal is direct aan de weg en pal aan het centrum. STOP, dus ook al is het pas 15 uur.

Douchen en even benen ontspannen. Rond 17 uur dorpje door gewandeld (ook oud centrum!), Stempel bij VVV en biertje op terras. Eten is tegenover de camping, tagliatelle op menu kaart!

Aantal stempels breidt zich uit:

DSCN3396

Morgenochtend naar Rocamadour.

1. Jan Pieter Duhen:
    31 augustus 2021
    Het wordt bijna, bijna, eentonig dat fraaie landschap in Frankrijk. Wat een mooie rit! En verstandig luisteren naar het lichaam dus op tijd stoppen en morgen weer een dag!
    Succes en mooi weer gewenst!
  2. Gina:
    31 augustus 2021
    Hoi Ronald kom je Jan nog tegen. Rust maar lekker uit. Succes verder en hopen op mooi weer.
  3. Ronald Andrea:
    1 september 2021
    Nee, Jan zit meer boven Montpellier in de Cevennen.