15/9: Fromista - Mansilla (94 km, 500 hm)

15 september 2021 - Mansilla de las Mulas, Spanje

Volgens mij heeft het vannacht niet veel meer geregend, maar straten zijn vochtig en de lucht grauw. Temperatuur is op het randje van wel/geen windstopper. Zoals gebruikelijk was het vanaf 6 uur onrustig in de herberg van wandelaars die vroeg weg willen. Vraag mij niet waarom want de meesten doen de etappe van 22 km. Mijn kamer blijft gelukkig lang rustig. Om half acht er toch maar uit want formeel moet je er 8 uur uit zijn. Spullen zijn zo ingepakt. Op het hoekje een winkeltje dat goede zaken doet: koffie met stuk appelgebak als ontbijt. Vers brood ook maar mee.

Dan naar Carrion het stuk wat gisteren niet meer lukte (verstandige keuze). Paar klimmetjes maar verder lege weg. Nog even een koffie op hoekje. Daarna gaat de route over het wandelpad, breed genoeg maar eindeloos recht en saai. Gelukkig ben ik op de fiets. Ca 15 km. Arme wandelaars.

DSCN3643

Daarna asfalt weg naast wandelpad, ook nu weer kaarsrecht en eindeloze horizon. Mijn mio zei 2x bocht na 18 km..... Inmiddels wordt het lichter en kan de windstopper die toch maar onderweg had aangedaan, weer uit. Zon breekt door. Dan kom ik aan in Sahagun. Leuk stadje en helemaal in de geest van pelgrims, overal albergues, barretje etc. Ook mooi oude poort waardoor de pelgrims al duizenden jaren vertrekken, ook nu nog.

DSCN3646

De weg gaat wat meer glooien, maar is akelig stil, bijna geen auto. Met de zon op de benen draaien ze gestaag door. Aangezien er bij Léon geen camping is probeer ik in Mansilla bij een herberg te mogen kamperen in de tuin. Ze kijken eerst vreemd op, maar er is een mooi hoekje. Zo toch de voorzieningen en hopelijk rust om te pitten. Hoekje bij trampoline!

DSCN3648

Het dorpje is echt helemaal in de ban van Camino. Standbeeld voor de kerk!

DSCN3650

Schelpen op de straat voor de route etc. Nog een biertje voor aanvulling van het vocht. Dat is ook een voordeel van de wandelweg. De lucht betrekt weer maar rest van middag in zon gezeten in eigen tuin. Santiago komt dichterbij maar nog wel 300 km weg.

En bedankt voor jullie reacties en support voor beter weer. Het heeft vandaag geholpen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marcel B.:
    15 september 2021
    Ha Ronald, pfff.... 18km rechtdoor. Je zou bijna zelf wat gaan slalommen.. 😀
    Nog 300km, peulenschil toch? Succes daarmee!