14/9: regen - Burgos - Formista - regen (79 km, 555 hm)

14 september 2021 - Frómista, Spanje

Een andere start dan anders: regen met bakken naar beneden. De hele nacht, maar ook de ochtend. Ik had mijn tent al beetje onder paar grote bomen gezet om ergste regenval te breken. Dat werkte goed en de tent hield het prima. Tassen stonden afgesloten in de regen en die kunnen er óók tegen. Dus uiteindelijk ca 12 uur geslapen. Net toen ik bedacht dat dit wel eens de eerste regendag zou kunnen worden, werd het droog. Eerst maar even poedelen, nog steeds droog. Eerst maar koffie met muffin in kantine. Nog steeds droog! 10.30 toch maar oppakken. Beetje wet oil op de ketting tegen drooglopen. En gaan! Burgos was behoorlijk nat maar toeristen waren er al. Nog slinger door de stad en dan klimmend er uit. Regenjas kan alweer uit, temperatuur is niet verkeerd (18°C schat ik). Hollandse luchten, maar wel droog.

DSCN3629

Schitterende dorpjes met kerken voor de pelgrims. Onderweg op stuk wandelweg (grind 4 km) fiets ik nog 2 Hollanders achterop, Frits en Ferdinand. Mijn banden zijn breder en ik heb spd dus ik kan veel meer vermogen op de pedalen geven waardoor je weinig last hebt van de keien, soort kasseien truc. "Ik zie jullie bij de volgende koffie stop". en zo geschiedde. Ruim half uur zitten kletsen met koffie en taart. Zij hebben bijna dezelfde route dus we kunnen heel wat gebeurtenissen ophalen.

Dan gaat het flink golven richting hoogvlakte. De plaatsjes onderweg worden steeds meer afhankelijk van Camino wandelaars. Eet hier, slaap hier, etc. Ook overheid plaatst steeds meer borden langs de weg met info.

DSCN3631

Dorpje Castrojeriz spant de kroon, de weg door hele dorp is geheel met marmer bestraat met Camino stralen als patroon. En veel slaap plekken. Kom ik daar Antonio weer tegen, die Spaanse jongen vlak voor Pyreneeën die vanuit Rome is komen lopen. Hij had last van zijn been en enkele (?) etappes gelift, maar nu liep hij weer verder. Lachen. Ik eet nog een prima hamburger met cola, en zie dat volgende camping in Corrion is, 45 km verder.

DSCN3634

De wegen zijn leeg, recht en wind, maar draaien alsof het de Flevopolder is. In fromista (24 km verder) begint het echter te spetteren en net als gisteren daarna volgen buien. Alberges genoeg hier. Ik probeer de municipal naast de kerk (inmiddels wat ervaring) en ja er is een slaapplaats. Maar goed ook want het is nu buiig. Dus was ik nat geworden en de tent nog natter. Bars genoeg dus biertje en hapje komt wel goed. Ik deel de kamer met een jonge Amerikaan uit Boston en een wat oudere  dame beiden wandelaars. Genoeg pelgrims on the road! In dorp veel buitenlanders.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Karin:
    14 september 2021
    Het einddoel komt in zicht...
    En na regen komt zonneschijn dus dat komt goed.
    Goede reis met hopelijk morgen weer een zonnetje:)
    Groetjes uit IJsselstein
  2. Tonny:
    14 september 2021
    Ha Ronald, leuk om je te blijven volgen. Beetje pech met de regen - gelukkig droog plekje gevonden.
    Nog even volhouden 💪💪 goede reis!
  3. Jan Pieter Duhen:
    14 september 2021
    Een hamburger op zijn tijd maakt veel goed 😊 Je reisverslag klinkt nog steeds vol energie dus die eindstreep ga je wel halen. Geniet van het laatste stuk!