4/5: dag 5 Wallbach - Bazel - Rouffach (100 km, 320 hm)

4 mei 2022 - Rouffach, Frankrijk

Goedemorgen! Weer heerlijk lang geslapen met het raam open. Die zwitsers zijn echt vroege vogels, ook kinderen gaan hier om 7:30 beginnen. Na het ontbijt klets ik nog wat met Corina (eigenaresse van b&b) en verneem dat zij met man en 2 kinderen (10 en 8 jaar) vanaf juli een jaar op wereld reis gaan. Ze zoekt nog iemand die op het grote (oude, hout gestookte) huis wil passen. Ze gaan naar India en later Australië of Zuid Amerika....

DSCN3901

Om 8:30 vertrek ik dan, op naar Basel! Via een moeizame route door de voorsteden van Basel (MIO bedankt!) Fiets ik om 10:30 langs de Rijn het oude centrum van Basel binnen. Koffie op het Raadhuisplein:

DSCN3908

Na een rondje door de binnenstad fiets ik de Rijn over met mooi uitzicht op de kathedraal:

DSCN3911

Niet veel later ga ik een fietsbrug terug over de Rijn. Deze heet dreilander brucke want de voet is Duitsland en overkant Frankrijk. In het water links Zwitserland. Grappig vergelijkbaar met Vaals.

DSCN3912

Toch is het direct Frans. Geen overijverige Zwitsers die overal aan het restaureren zijn en nieuwbouw plegen, maar gewoon rustige kanalen met eindeloze Jaagpad erlangs. 1 boot gezien op ca 30 km net zo breed als a'dam-Rijn kanaal! Maar ook een heerlijke Auberge bij haventje met prima maaltijd voor €10! De koffie alleen was al €5 in Basel. Vive la france.

DSCN3913

Ik nader de Vogezen want de lucht begint al te dreigen. Bliksem links in de verte waar de heuvels zich aan de horizon aftekenen. Ik hop van dorpje naar dorpje maar in Merxstein start het regenen. Ik schuil bij de kerk en google naar onderkomen: 8 huizen verderop is een gite met 7 slaapplaatsen. In de stromende regen ontvangt de dame mij maar zegt vol te zijn, en net als haar bekende collega gites in de buurt want het is vakantie periode! Ze belt er hevig op los, zelfs gite france. Ik zie op booking ondertussen diverse hotels in de aanbieding. Ik kies er 1 voor €49 op 4 km afstand, maar zie bij inzoomen voor adres dat die aan een autoweg ligt bij tankstation aan de D83. Via wat modderige omwegen kom ik toch veilig op de motel locatie. Prima kamer. Fiets had wel waterspoel beurt nodig vanwege plakmodder. In de zon wat broodjes met kaas gegeten. Later nog bui. Slaap lekker allemaal en dank voor jullie reacties.

1. Lily:
    4 mei 2022
    Geniet er verder van Ronald. Mooi geschreven!!
  2. Ronald Andrea:
    Dank! Ga ik doen.
  3. Jan Pieter Duhen:
    4 mei 2022
    Ja, richting Vogezen wordt de regen waarschijnlijk je compagnon. Blijf je nu aan de Franse zijde van de Rijn? Voor morgen weer veel mooie km gewenst!
  4. Ronald Andrea:
    4 mei 2022
    Ja, via Sarrebourg en Metz naar boven.