4/9: Lectoure - Marciac (86 km, 1050 hm)

4 september 2021 - Marciac, Frankrijk

Lieve volgers, jullie hebben eerst nog het verhaal van de herberg tegoed. Na installeren was het om 19 uur aan tafel. Er bleken 6 pelgrims te zijn (2 op fiets, 4 lopend, een stel uit Polen, rest Fransen). Eerst moest er staande vader Jacob worden gezongen (Frere St Jacques), mij nooit gerealiseerd dat dit lied hier een link mee heeft). De voorganger Michel hield de discussies goed in balans, frans, Engels, fietsen, wandelen.  Marie-Claire had tomaten soep gemaakt, gevolgd door stukken meloen van de streek, hartige taart met worstje. Stuk cake toe.

Prima eten. Het was een gezellige boel. De andere fietser was nogal onder de indruk geweest van mijn tempo tegen de heuvels op.  Maar ik nog meer van hem toen hij vertelde dat hij 81 jaar was...... Om 21 uur ging iedereen naar zijn bed. Vanwege covid nu 3 op 1 kamer:

DSCN3461

Slapen op een echt bed is een verwennerij, ondanks dat de eerste wandelaar al om 6 uur ging lopen rommelen. Uiteindelijk was iedereen bij het ontbijt om 7 uur. Stokbrood, jam, yoghurt, jus, en natuurlijk de leiding. Je merkte wel de adrenaline bij de lopers, want die wilden snel op pad. Ik fietste nu dus ook vroeg weg, 7.45. De mist hing nog in de heuvels. Temperatuur was goed maar pas om 10 uur kwam de zon. Toen had ik al flink wat hellingen er op zitten. Vele oude stadjes vanuit de pelgrims tijd zijn bewaard gebleven.

DSCN3468

Hier kwam ik ook Antonio tegen, een Spaanse jongen die vanuit Rome was komen lopen en nu richting Santiago wilde, maar zijn been had overbelast en nu op punt stond op te geven. Hij reisde ook nog zonder geld.....en dat lukte aardig vertelde hij.

Vroeg beginnen betekent vroeg bij camping. Deze bij du lac vlakbij Marciac leek mij wel wat. Nou lac is voor de eenden en vissen, maar zwembad voldeed prima. Wel in de schaduw zitten want het begint nu met volle zon heet te worden.

DSCN3472

Het is een typisch Franse camping, alles kan. Maar er is bier, goede muziek, en frites met een Toulouse worst. Avondwandeling naar het lac leverde nog een mooie zonsondergang op. Morgen naar Lourdes!

Tussenstand: 1700 km gehad, 17000 hm (arme benen). Wel te rusten allen. Fijn weekend verder.

DSCN3477

1. Irene:
    4 september 2021
    Geweldig je komt verschillende nationaliteiten tegen ,hoe 🐝 -zonder! Fijn dat het je goed vergaat, morgen Lourdes brandt maar een kaarsje voor mij!! Prachtige foto’s !Nog heel veel veilige km’s “You can do it ” groet Irene
  2. Ton Kraaikamp:
    4 september 2021
    Ben benieuwd Ronald wat je van Lourdes gaat vinden Zusje van mij gaat jaarlijks als begeleider van bejaarden daar naartoe en mijn moeder was een echte Maria vereerder Zij is hier ook geweest zoals meerdere die ik ken Wat ik bijzonder mooi vind is ook het contact wat nu krijgt met andere pelgrims Mooi om dit ook te lezen Sluit me aan bij 🐝 Irene Nog veel veilige en mooie km’s Gr. Corrie en Ton
  3. Ronald Andrea:
    5 september 2021
    Ik ga dat schouwspel morgen bekijken. Ik was daar zo'n 40 jaar geleden ook eens, ben benieuwd of ik nog iets herken.
  4. Jan Pieter Duhen:
    5 september 2021
    1700 km is serieus een aardig stukje fietsen, dears door het schitterende landschap en veel ontmoetingen onderweg. Qua hoogtemeters ga je er ook nog wel bij trappen richting Santiago, je komt nu ook in de buurt van de meer serieuze bulten. Zorg goed voor jezelf en sterkte de komende dagen!
  5. Ronald Andrea:
    5 september 2021
    Gaan we doen. Half liter bier was iets teveel van het goede. Morgen pauze.
  6. Ton Kraaikamp:
    Oké ook ik ben benieuwd