19/8: Izel - Varennes (86 km, 750 hm)

19 augustus 2021 - Varennes-en-Argonne, Frankrijk

Heerlijk geslapen in b&b bed en prima ontbijt. De fiets kleren waren dit keer goed droog, want ze waren in droogruimte opgehangen. Ik had eigenlijk niet zo'n haast met wegkomen, want buiten miezerde het behoorlijk. Lucht was asgrauw en hing als een deken tussen de bomen. Mevrouw at een boterham mee dus we konden lekker kletsen (ze sprak beter engels dan ik frans). Maar goed, alles inpakken en regenkleding aan, overschoenen en broek. Er moest gelijk worden geklommen dus warm zat. Dus van buiten en binnen nat. Via slecht bosweggetje rol ik snel tegen de abdij van Orval aan. Druk met bezoekers want dat is binnen. Hier was ik met gezin al eens langs gekomen in 2007 (deel van route naar Barcelona). Nu sta ik geheel in pak:

En het is te vroeg voor het abdij bier en te zwaar om mee te nemen. Dan na 5 km rechtsaf Frankrijk in. Fikse klim en dan op hoogvlakte met veel akkerbouw. Maar nog belangrijker: het is ook gelijk droog en warmer. Regenkleding uit.

In eerste plaats Avioth staat gelijk een grote notre dame. Veel te groot voor zo'n klein dorp.

(Sorry, kreeg hem niet gedraaid).

Binnen een kaarsje opgestoken voor mijn vader en moeder, vanwege hun vroegere (wijze) uitspraken: pa waarschuwde altijd, ga niet op vakantie waar het erg groen is en de varens hoog (=Ardennen=regen). Mijn overleden moeder zei altijd: jongen in Frankrijk schijnt de zon. Beide kloppen ook nu weer. Het wordt zelfs aangenaam fiets weer en een wijdse ruimte, goed wegen, borden met allerlei informatie. Jammer dat graan en stro net van het land is.

Lekker draaien op deze wegen met af en toe een kuitenbijter bij dorpjes. Ik mis wel heel oenig montmedy want de route kwam er vlak langs maar niet doorheen. Nou hadden we daar in 2007 uitgebreid rondgelopen, maar nu mis ik de koffie en lunch inkopen. Pas in dun sur Meuse is een restaurant, dus maar gelijk koffie, Cola en hamburger met friet. Hoppa kunnen we wel gebruiken die calorieën. Maar eerst je QR code anders krijg je niks!

Langs de weg in de middag passeer ik veel grafplaatsen van Fransen, Duitsers, Amerikanen die hier in 14-18 WO i het leven lieten in de loopgraven.

In varennes staat de camping municipal duidelijk aangegeven en ruimte zat. Kies maar plekje. Ene Marcel uit Luxemburg houdt hier de boel beetje in de gaten. Afrekenen bij hem: €5.50  😂

Heerlijke douche. Restaurants om de hoek en op loopafstand carrefour supermarkt  voor avondeten. Camping ligt langs de Aire. Best veel Nederlanders en wat fietsers.

Morgen nog ca 65 km naar chalons-sur-champagne, een grote stad waar veel te zien is en dan mijn eerste rustdag. Ik lees namelijk bezorgde reacties voor te weinig rust. Komt goed! Wel te rusten.