20/9: Melide - Santiago de Compostella (65 km, 1100 hm)

20 september 2021 - Santiago de Compostela, Spanje

De dag waarvan je vooraf niet zeker wist of die zou komen: laatste fiets etappe naar kathedraal van St Jacob te Santiago. Het was fris in de tent en vooral buiten enorm vochtig. Die zo'n komt echt laat op, dus maar rustig aan gedaan. Nog beetje gebabbeld met alberge beheerster Karina. Deze francaise zit dus 7 maanden in een caravan in haar tuin (mijn tent stond daar ook) en werkt 7 dagen van 6.30 tot 22 uur, vraagt €4 voor kamperen en €3.50 voor goed ontbijt met eigengemaakte bananen cake. Ze was wel gelukkiger dan in haar vorige baan. Ik heb wat extra geld gegeven en kreeg prompt 2 extra plakken cake mee voor onderweg. Nou die waren dus wel nodig want ook deze laatste etappe naar Santiago kreeg je niet kado. Wel een mooi stil weggetje, helaas wel andere route dan wandelaars, dus ik had geen idee hoeveel pelgrims daar liepen. Ik heb 1 Spanjaard en 2 NL-ers fietsers ingehaald. Galicië is stuk groener, frisser en heuvelig.

DSCN3719

Tot de laatste heuvel (nr 18) blijft Santiago uit zicht, pas in laatste afdaling zie je de kerktorens:

DSCN3721

Die staat trouwens hoog in de stad dus werkelijk bloed steil omhoog naar het plein! Daar staat St Jacob te stralen, kijkend naar de pelgrims op het plein (98% wandelaars, rest fietsers). Ieder viert zijn eigen feestje, maar de meesten zijn blij dat ze er zijn.

DSCN3723

DSCN3724

Ook ik ben reuze blij, maar vooral onder de indruk dat je er gewoon naar toe kan fietsen ! Dit pelgrimeren wordt al zo'n duizend jaar gedaan ter ere van apostel St Jacob.

Na het verkrijgen van een officiële "Compostela" (168 wachtenden voor mij, ca 2 uur, nr 868) naar het hotel gewandeld. Prima, die luxe. Fiets staat op de kamer, dat heeft de koga wel verdiend.

IMG_20210920_171034

En ik na douchen en wasje, aan het welverdiende bier  met hamburger.

DSCN3733

Vanavond gelijk nar de pelgrims mis in de kathedraal geweest. Ik verstond (en begreep) er niet veel van, maar indrukwekkend was het zeker. Ook een kaarsje opgestoken voor mijn overleden zwager Richard wiens verjaardag het vandaag zou zijn. Helaas ging het bekende wierookvat vanavond niet slingeren.

DSCN3734

Morgen een rustdag en beetje rondkijken in stad. De botten van Jacob, pelgrims museum , etc.

Binnen staat Jacob centraal achter het altaar te schitteren tussen al het goud:

DSCN3737

Nogmaals dank voor al jullie reacties en steun en lovende woorden voor toch een zot idee dat gewoon is gelukt. Ik zal vanavond lekker slapen naast de koga.

Exacte km's moet ik nog uitrekenen maar ik heb 2850 km in laten vullen op certificaat. Op hotel kamer nog wat gerekend: 2907 km en 30156 hm.

Liefs uit Santiago de Compostella.

1. J&N:
    20 september 2021
    Geweldig! We zijn trots op je!!
  2. Ronald Andrea:
    😇🎉
  3. Mieke Duhen:
    20 september 2021
    Jeetje Ronald, allemachtig prachtig. Wat een moed, geduld, doorzettingsvermogen en veerkracht… neem jezelf een mooie schelp mee en geniet van deze bijzondere prestatie!
  4. Ronald Andrea:
    20 september 2021
    Dank Mieke, maar die jakobsschelp heb ik vanuit huis hier naar toe gefietst. Alleen vergeten om mijn nek te hangen bij plein foto's.
  5. Rene:
    20 september 2021
    Mijn complimenten Ronald, voor het begeven je doel. Die hamburger heb je inderdaad wel verdiend.
    Vanavond een luxe hotelkamer met een warme douche, neem ik aan 🤗.
    Bedankt voor al je dagelijkse verhalen van je reis, erg leuk.
    Nu nog een relaxte terugreis met Thijs toegewenst.
  6. Rene:
    20 september 2021
    Mijn complimenten Ronald voor het bereiken van je doel, die hamburger heb je dubbel en dwars verdiend. Vanavond een luxe hotelkamer met warme douche zeker😉 is de witte taxi Thijs voor de terugreis al gearriveerd? Fijne reis terug. Nog bedankt voor al je dagelijks verhalen, top!
  7. Marcel B.:
    20 september 2021
    Ik word even stil van al die cijfertjes Ronald, die zetten jouw prestatie nog in ander perspectief .. dus ff 30x de Alp Huez over in 3000km...
    Gefeliciteerd met het realiseren van zomaar n zot idee !!!
  8. Martine:
    20 september 2021
    Nogmaals een enorm diepe buiging voor jou, Ronald! Wat een prestatie.
    Ik zal jouw spinners woensdag bijpraten. En ik heb je lessen met heel veel plezier overgenomen.
  9. Thijs Spaargaren:
    21 september 2021
    Geniet van het behalen van het doel. Het avontuur is nog niet ten einde. De witte taxi is er nog niet en deze gaat maar tot omgeving Pamplona a.s. zaterdag aankomst aldaar en vertrek weekje later. Dus nog alle tijd om tot daar te geraken met eender welk transportmiddel. En daar staat vanaf zaterdag een bed gereserveerd en kan de tent en slaapzak in het zakske blijven. We maken alleen geen bananencake voor je. We blijven je dus nog even volgen. Tot binnenkort.
  10. Lisa Spaargaren:
    21 september 2021
    Heel erg goed gedaan! Geniet nog even van de rust en binnenkort weer van de (hopelijke) gezelligheid van zwager & neefje!
  11. Ton:
    21 september 2021
    Geweldige prestatie Geniet van je feestje en wij hebben genoten van jou verslag