Etappe 12: Montefiascone - Rome (122 + 11 km terug)

9 mei 2019 - Roma, Italië

(Ronald) lieve volgers, hier is alweer ons laatste blog van de onvergetelijke fiets ervaring naar Rome. Maar wie verwacht in deze streek wind, regen en kou? Dat was er deze ochtend allemaal!

Maar eerst over het heerlijke ontbijt in b&b La Bettina (de mevrouw was biochemica, en sprak veel Frans of Italiaans). Eigen gemaakte jam, cake, taart, "real Italian coffee", yoghurt etc.

Ontbijt in La bertina

Buikje vol gaan we om 8.30 op weg. Montefiascone is zeker geen fiasco!

We beginnen met een lange afdaling en dan begint het te regenen. Dus maar even schuilen in Grotte San Stefano.

Kak! Regen dus maar even schuilen

Poncho 's aan en snel naar de vlakbij gelegen Coop. Broodjes, fruit en dropstaafjes en pinda’s ingeslagen. Regen radar zegt dat de bui voorbij trekt dus ook maar koffie in aanliggende bar. Nederlander sprak ons nog aan die daar al tijdje woonde.

VitorchianoVitorchiano

3 tegen en op tufsteen gebouwde dorpjes volgen. In Vitorchiano nog een schuilplaats gevonden in een parkeergarage.

Weer schuilen in een parkeergarage

Er is ook een door Maori’s ter plaatse gemaakt beeld te vinden, in de stijl van paaseiland.

Vitorchiano

Ook Soreano in mooi.

SeranoSerano

Buien worden wat minder. Broodjes op bankje gegeten in dorpje Corchiano. Goed zicht op eien spannende driesprong waar het steeds net goed gaat met het autoverkeer.

Lunch in Corchiano

Wegdek van de wegen wordt steeds slechter en auto’s razen maar rakelings voorbij. Karakter van huizen en gebouwen wordt steeds meer zuidelijk Italië. Het zonnetje breekt steeds vaker door, dus jasjes uit en beenwarmers af.

Weer een helling

Door de vele venijnige hellingen schiet het niet echt op met de km's. Sint Pieter is nog ver weg.........maar dan wordt het wat vlakker en naderen we het eerste drukke voorstadje van Rome. De zon brandt er nu op los, dus even een Cola. Toch maar doortrappen naar het plein! Het mooie fietspad langs de Tiber

Fietspad langs de Tiber

brengt ons bijna tot aan het Sint Pieter plein. De paus staat al te zwaaien en exact om 18 uur heeft hij de bitterballen warm.😂 Enkele foto's en belletjes naar thuisfronten. YES! We zijn er.

Het bewijs dat het einddoel is bereikt

Terugweg is bekend en de 11 km zijn snel afgeraffeld. Helaas nog net voor de ingang van het vakantiepark een afgesloten oprit met vangrail (streetview was ie nog open). Maar we tillen de fietsen er gewoon overheen. 150 m verder is de ingang en blijkt de reservering te kloppen. Chalet 431 is voor ons en kunnen we heerlijk onder de douche.

Onze geboekte bungalow

Het park restaurant is een prima plek en druk bezocht. Ons pizza menu smaakt prima en de Cola en bier vloeien heerlijk naar binnen.

Verlichte bomen op het park

Een raar gevoel, tocht is voltooid. We zullen de verhalen nodig hebben om alle details te onthouden, want in de 12 dagen zijn zoveel indrukken opgedaan.

Ook een speciale dank aan Hans Reitsma die de route zo mooi heeft uitgezocht en beschreven.

Volgers, morgen is een toeristen dag om highlights van Rome te bekijken en eindelijk een warme zomerdag met misschien nog een plons in het belendende zwembad.

Fietsen gaan tzt op transport met Soetens bv en wij vliegen zaterdag terug op Eindhoven.

Namens mij en Jan Pieter tot horens in Nederland.

1. Gina:
    9 mei 2019
    Knap gedaan van jullie. Goede terugreis. En tot hoors.
    Groetjes Gina
  2. Ron:
    9 mei 2019
    Respect 👍... en dank voor de mooie verslagen.
  3. Karin:
    Heel knap gedaan 😁
    Morgen Rome verkennen met of zonder fiets. En een goede reis naar huis waar ze jullie vast met open armen ontvangen :)
  4. LA Troost:
    10 mei 2019
    Topprestatie mannen!! Safe flight home zaterdag.....
  5. Mieke Duhen:
    10 mei 2019
    Trots op jullie🚴🏼‍♂️🚴🏼‍♂️Mooi dat we virtueel konden meefietsen😊😘
  6. Sjanie:
    11 mei 2019
    Wat een prachtige trip! Italië is echt mooi. En lekker 😁
    Welkom thuis weer
  7. Gertjan:
    12 mei 2019
    Jongens wat gaaf mooie plaatjes en een fantastische prestatie.
    Dat wordt nog effe nagenieten!!!!@