Dag 11: Aiole - Montefiascone (109km)

8 mei 2019 - Montefiascone, Italië

(jan pieter) Vandaag hebben we alweer de een-na-laatste fietsdag voor de boeg. De jeugd heeft nog steeds het hotel overgenomen als we om half acht de ontbijtzaal inlopen. Gelukkig is er een zijruimte waar het wat rustiger is.

Het ontbijt heeft dezelfde status als het hotel, het was ooit best luxe: er is een yoghurt-koeler zonder yoghurt, een pannenkoeken machine die het niet doet, geen melk voor de cornflakes...

Entourage heeft (had?) Potentie

De croissantjes en de koffie zijn gelukkig prima. Ronald vindt melk in de bar, alleen is het bakje te klein voor alle cornflakes uit het zakje. Dan maar eerst een gaatje er uit eten. Later komt de ober toch nog met 2 bakjes yoghurt, bellissima!

Ontbijtje houdt niet over

Rond 9 uur zitten we weer op het zadel, het is best fris op 900 m boven de zee, dus arm en beenstukken aan.

Dit gedeelte van Toscane is heel anders

We suizen 5 km naar beneden, maar dan gaat het toch weer onverbiddelijk omhoog, terug naar 860 m. In Castell’Azzera vinden we het tijd voor een eerste stop voor koffie met een room croissant.

Koffie

Als we weer willen vertrekken, kijken we recht op onze hofleverancier qua lunch- benodigdheden, dus dat ook meteen geregeld.

Fietsen staan te popelen

Deze kant van Toscane is ruiger en er is minder gecultiveerde grond. Veel is nog bos en de afstand tussen de dorpjes is ook groter.

Bloemenpracht in de berm

Rond het middaguur komen we in de buurt van Sorano, echt een pareltje van een stadje.

Sorano helemaal op en tegen tufsteen

we kronkelen omhoog en leggen de trouwe stalen rossen even aan een hek om te voet op verkenning te gaan.

Serano

Smalle straatjes, of eigenlijk alleen maar trappen, want er is geen meter vlak.

Niets is vlak in sorano

Vanaf een pleintje heb je mooi zicht op de tufsteen in de omgeving.

Sorano

We rijden een klein stukje (20km) om, want Pitigliano schijnt ook meer dan de moeite waard te zijn. Daar hoort uiteraard na wat dalen, een stevige klim bij...

Pitigliano

Maar eerlijk is eerlijk, de eerste aanblik is fantastisch! We draaien om het stadje heen, voordat we naar het centrum kunnen klimmen. Er wordt druk aan de weg gewerkt, er is 1 rijbaan een soort van open. Wij mogen door, maar boven blijkt dat ze al het verkeer hebben opgehouden tot wij boven waren. Dat heeft een flinke opstopping met getoeter tot gevolg.

Bijna bij pitigliano

Tijd voor een hapje! Broodjes zijn voor later, nu eerst Gnocci en Pici.

Lunch in pitigliano

Gnoggi en pici

De weg naar het Lago di Bolsena, blijkt lang en een echte viezerik: steeds gaat het vals plat met 2-3% omhoog, met af en toe een korte uitschieter naar 8%.

Landelijk gebied

Net voor we het meer bereiken, verlaten we officieel Toscane.

Einde Toscane

Na wat draaien en keren krijgen we voorzichtig een eerste blik op het meer.

Pietsje meer te zien

Vanaf hier gaat het wel naar beneden, alleen is het asfalt zo slecht dat we niet vol naar beneden kunnen knallen.

Het meer van bolsena

Voordat we helemaal beneden zijn, rijden we door Gardoli, wat zich ook best aardig op de foto laat zetten.

Gradoli

Om op onze eindbestemming voor vandaag te komen, moeten we het meer driekwart rond. Tijd om de broodjes die we eerder bij de COOP hebben ingeslagen op het terras van een gesloten strandtentje op te peuzelen.

Broodje aan het meer

Ook meteen de B&B in Montefiascone geboekt. Gelukkig draait de weg steeds gunstiger in de wind en nadat we nog een mini-versie van de Keutenberg (17%) bedwonden hebben passeren we Capodimonte met een heuse flaneerboulevard.

Lago bolsena

Redelijk vlak gaat het door naar Marta, waar kennelijk recentelijk een religieuze viering is gehouden.

Marta had net Heilige communie feest gehad

Overal hangen slingers met afbeeldingen van Maria met Jezus.

Ook al is het nog geen hoogseizoen, er bekruipt ons beide het gevoel dat het rondom dit meer toch veel vergane glorie is. Tijd voor het slotakkoord van vandaag, de klim naar Montefiascone.

Het einddoel is in zicht

Die blijkt gelukkig minder bijterig dan gedacht en vier haarspeldbochten later staan we voor onze B&B.

B&b La bertina

Lekker douchen en even op verkenning. Montefiascone is een echt pelgrimsoord, nog 100 km tot de St Pieter in Roma!

Mooi uitzicht op Lago bolseno

Een echte Duomo met indrukwekkend interieur.

Deze duomo is gewoon open

Afsluiten in een hip restaurantje met varkenshaas, rode druiven en gecaramelliseerde uien. Heerlijk!

Eten was verfijnd bij "mammapappa"

Als we teruglopen, is het al donker en dat vraagt om foto’s maken!

Montefiascone by night

Montefiascone by night

Op naar de TV en de halve finale Ajax-Totenham. Zij gaan helaas niet door, wij wel.

1. Mieke Duhen:
    9 mei 2019
    Op naar de paus... hij is er klaar voor🚴🏼‍♂️🚴🏼‍♂️⛪️💍
  2. Karin:
    9 mei 2019
    Met al die kilometertjes in de benen gaat het laatste stukkie vast ook prima 👍.
    Mooi tijd nog in Rome