9/5: dag 10 Gentingen - Monschau (117 km, 1210 hm)

9 mei 2022 - Monschau, Duitsland

Heerlijk zittende aan de Rur (Roer), genietend van lasagne en biertje schrijf ik dit op in het bekende plaatsje Monschau. Veel over gehoord maar nooit geweest.

DSCN3969

Hele dorp bestaat uit vakwerk huizen, die weer als hotel, restaurant of souvenir winkel dienen. Trouwens er is nog veel waterschade weg te werken van juli 2021.

Waterschade had ook Frans de eigenaar van camping en gasthof vorig jaar bij overstroming van Our. Tot halverwege de houten kantine stond het water.

DSCN3957

Na een prima ontbijt met verse broodjes, eitje op wens ging ik om 9 uur weg. Mooi langs de Our, soms in Duitsland dan weer langs Luxemburgse zijde. Vianden was heel toeristisch want er was een wandeltocht of zo. Hoog grijs gehalte 😉😇

DSCN3958

Langs het stuwmeer van de Our een mooi grindpad met een uitgebouwde fiets brug! Op de foto zie je streep waar houten pad boven water hing.

DSCN3959

Bij Dasburg ging het venijnig omhoog en ik kreeg het gevoel dat de weg maar bleef stijgen..... Nou dat klopte wel want afdaling later was spectaculair! Eindelijk België in.

Screenshot_20220509-174115

Hier start de bekende Vennbahn fietspad, een oud steenkool treinlijn die tot 2de wereld oorlog dienst deed. Nu een fietspad van 104 km. Het telt af naar Aken! Hier al op 65 km.

DSCN3961

Pad stijgt nu niet zo veel maar 20 km 2% omhoog ga je ook voelen. Vandaag uiteindelijk 1200 hm. Bij tussenstop besloten om in Monschau te overnachten (dus weer van België naar Duitsland). Hotel is heerlijk oud en ouderwets maar prima douche en ruime kamer. Zelfs een aparte garage voor de fiets! Voor straks lekker slapen.

Dit is de hoofdstraat:

DSCN3967_1

1. Marie-José Dijkman:
    9 mei 2022
    Hard werken met de fiets, maar vast wel een prachtige omgeving!!!
    Ook mooi weer net als bij ons denk ik!
    Veel succes nog👍💪🎉
  2. Irene:
    9 mei 2022
    Goed te kunnen volgen hoe je fietstocht verloopt ,op mijn tuinstoeltje in de zon! Het weer is jouw ook positief gezind!
    Je foto’s van de omgeving zijn ook prachtig! Voor straks lekker slapen en morgen gezond weer op! Succes met je vervolgreis.
  3. Tonny:
    9 mei 2022
    super om je zo te kunnen volgen en je geniet van deze mooie trip.
    fijn dat je mooi weer hebt en veel kan zien van de omgeving is te zien op de mooie foto's.
    goede nachtrust en morgen veel fietsplezier.
  4. Karin:
    9 mei 2022
    Wat een geluk met het weer op je terugreis.
    Nog een paar mooie fietsdagen.
    Groetjes uit Ijsselstein 🤗
  5. Marcel B.:
    9 mei 2022
    leuk elke dag je verslag te lezen, ff doortrappen en je kan woensdagavond nog gewoon je eigen lessen verzorgen bij ons in IJsselstein... ;-)
    Succes met de laatste kilometers, weer n mooie tocht!
  6. Martine:
    10 mei 2022
    Fijn om mee te genieten, Ronald! Wat een prachtige omgeving weer!