9/5: dag 10 Gentingen - Monschau (117 km, 1210 hm)

9 mei 2022 - Monschau, Duitsland

Heerlijk zittende aan de Rur (Roer), genietend van lasagne en biertje schrijf ik dit op in het bekende plaatsje Monschau. Veel over gehoord maar nooit geweest.

Hele dorp bestaat uit vakwerk huizen, die weer als hotel, restaurant of souvenir winkel dienen. Trouwens er is nog veel waterschade weg te werken van juli 2021.

Waterschade had ook Frans de eigenaar van camping en gasthof vorig jaar bij overstroming van Our. Tot halverwege de houten kantine stond het water.

Na een prima ontbijt met verse broodjes, eitje op wens ging ik om 9 uur weg. Mooi langs de Our, soms in Duitsland dan weer langs Luxemburgse zijde. Vianden was heel toeristisch want er was een wandeltocht of zo. Hoog grijs gehalte 😉😇

Langs het stuwmeer van de Our een mooi grindpad met een uitgebouwde fiets brug! Op de foto zie je streep waar houten pad boven water hing.

Bij Dasburg ging het venijnig omhoog en ik kreeg het gevoel dat de weg maar bleef stijgen..... Nou dat klopte wel want afdaling later was spectaculair! Eindelijk België in.

Screenshot_20220509-174115

Hier start de bekende Vennbahn fietspad, een oud steenkool treinlijn die tot 2de wereld oorlog dienst deed. Nu een fietspad van 104 km. Het telt af naar Aken! Hier al op 65 km.

Pad stijgt nu niet zo veel maar 20 km 2% omhoog ga je ook voelen. Vandaag uiteindelijk 1200 hm. Bij tussenstop besloten om in Monschau te overnachten (dus weer van België naar Duitsland). Hotel is heerlijk oud en ouderwets maar prima douche en ruime kamer. Zelfs een aparte garage voor de fiets! Voor straks lekker slapen.