6/9: LOURDES en beetje rusten

6 september 2021 - Lourdes, Frankrijk

Heerlijk uitgeslapen vanochtend! Ik werd pas om half negen wakker en toen kwam de zon op de tent. Maar rustig was de nacht niet want vanaf 5.30 reed er best veel verkeer over de rotonde voor de camping. En om 6.30 nam een bezemwagen zijn schoonmaak van goten wel heel serieus. Nou ben ik ook de enige met een tent. Veel Nederlanders hier die langzaam doorgaan naar Algarve.

Maar goed, na douchen lopend naar het centrum. Daar nog een Lourdes stempel gehaald in St Jacques huis gevolgd door koffie en croissant voor ontbijt op naastgelegen terras. Door de hoofdstraat dan sjokkend naar "La grotte" terrein. Strikt mondkapje op hier! Het is niet druk maar wel veel volk uit meest uiteenlopende landen. Ondanks maandagmorgen zijn er overal diensten aan de gang. Zowel in de kerk, bovenkerk, als bij de grot zelf. Een gebeuren waar je bij moet zijn om de sfeer te voelen. Aan de vakken te zien kan het drukker zijn:

DSCN3501

Hier de beroemde grot van Bernadette:

(Rechts in het midden beeldje van Maria)

DSCN3509

Ook het tappen van het geneeskrachtige water heb ik mogen voelen:

DSCN3512

Ik heb het ook maar over mijn knieën gesmeerd want die moeten nog even mee.

Op veler verzoek en natuurlijk voor ons aller gezondheid heb ik een kaars opgestoken. Mooi centraal plekje:

DSCN3514

Om half twaalf vond ik het wel mooi geweest en ben ik zo'n km verderop naar een treinlift (echt zo'n oude met 2 bakkies aan een kabel 56%! Omhoog) naar pic de Jer. Vanaf hier had je op 700 m hoogte een mooi zicht op Lourdes stad als ook de Pyreneeën. Op het terras nog een salade gegeten.

DSCN3521

Na een uur in de brandende zon teruglopen (34°C hier) een heerlijke plons in zwembad. De was is ook gedaan. De fietsketting is ook weer verschoond, dus morgenochtend weer op pad naar alweer de laatste halte in Frankrijk: Oloron St Marie. Vandaar gaat het woensdag via de Col du Somport pas over (1600 m) naar Spanje.

1. Karin:
    6 september 2021
    Mooi dat je voor ons allemaal een kaarsje hebt opgestoken...
    Kan nooit kwaad.
    Morgen weer vroeg oppad om je reis te vervolgen. Op naar Spanje!
  2. Irene:
    7 september 2021
    Dankjewel Ronald voor het branden van een 🕯.
    Nu door naar Spanje en de reis verder vervolgen! Nu je je knieën hebt ingesmeerd met “ heilig” water gaat je reis voorspoedig door naar Santiago! Heel veel veilige km’s!!! Groet Irene
  3. Jacqueline Ancona:
    8 september 2021
    Die plons in het water had Joop ook wel willen doen vertelde hij me net!