27/8: naar La Souterraine (80 km, 1150 hm)

27 augustus 2021 - La Souterraine, Frankrijk

Ik had mij voorgenomen rustig aan te doen, beetje uitslapen, rustig vertrekken en er niet zo'n lange rit van te maken.  Ik had gehoopt op een zonnige start, maar zo eind augustus komt die zo'n pas na achten beetje boven de bomen uit! Verder was het wat bewolkt. Dankbaar nam ik het aanbod van warme chocolademelk van Franse fiets buren aan bij het ontbijt. De gewassen fiets kleding was maar net aan droog. Brr droogt aan je lijf.

Om half tien vertrek ik van deze te onthouden/aan te bevelen camping "val verte en Berry". Berry is de streek. Maar bij eerste helling voel ik al dat de spieren niet de kracht kunnen leveren zoals gisteren. Eerst maar weer door Chatre heen.

Met een gematigde snelheid kronkel ik door het steeds heuveliger wordende landschap. Mooie vergezichten en leuke dorpjes. In neuilly koffie, kerk bezoek, Bakker en kruidenier. Zo de dag kan niet meer stuk.

Onderweg ook nog wat kastelen en een kloof van riviertje creuze. Dus diep afdalen, brug over, en flink klimmen. De triple moest er vandaag wel bijkomen om de trap frequentie te houden.

Prima lunchplekje. En dan is daar toch al spoedig La Souterraine. Vlakbij Limoges zit ik nu. Ook hier flink omhoog naar kathedraal en borden met welkom pelerine (=pelgrim). Veel van dit soort markering kom je tegen voor de wandelaars:

Stempel kon in de kerk. Cola op terras en hup naar 4* camping. Er is ook een Brasserie bij dus misschien een burger of pizza. Zwembad was ook lekker om even te plompen. Eigen sanitair hier trouwens, nr 3 is pour moi: douche, wc en wastafel. Er is ook nog een meertje alwaar ik op een bankje dit verhaal tik.