26/8: Nevers naar La Chatre (132 km, 800 hm)

27 augustus 2021 - La Châtre, Frankrijk

Onder de fiets kampeerders aan de Loire werd eenstemmig de volgende etappe geclassificeerd als vlak. Routebeschrijving gaf ook weinig rimpels. Dus die 128 km naar La Chatre moet te doen zijn.

Ik werd pas  tegen acht uur wakker en toen waren de meesten al weg of klaar voor vertrek. Na douchen, tent opgebroken en nog wat ontbijt genomen. Aardbeien cakejes en oud stokbrood. Om 9 uur we eg in stralende zon maar niet warm. Ideaal om deze rit te doen. De eerste 75 km waren idd vlakkig, simpele heuvels die op de macht genomen konden worden. Dus dat schoot lekker op. Zéker omdat in Sancoins (30 km) een grote intermarche was voor lunch spullen en kopje koffie op centrale plein. Toen had ik trouwens alle (ca 4) al ingehaald. Als die de rit maar halen dacht ik toen al. Mooie route langs wat kanalen en rivier de allier. Ook zo'n briljante waterbak voor boten over de rivier. 350 m breed en direct gevolg door een sluis met flink hoogte verschil. Rechts de rivier, links het kanaal met fiets (nou ja wandelstrook). En dat voor midden 1800, knap staaltje techniek. Na een half uur lunchpauze werden de landwegen heuveliger en langer. Langzaam begonnen de benen meer te moeten werken, maar ik was verbaasd hoe makkelijk de verzetten draaien. Toen ik door dit dorpje kwam moest ik even een cola nemen op terras. Overal borden met "welkom pelgrims".

DSCN3323

Niet veel later dit dorpje: ode aan onze "Oh wat goed", Martien Meiland.

DSCN3324

Eindelijk is daar La Chatre. Een dorp dat best hoog op en tegen heuvel is gebouwd. Met een grote kerk uiteraard. Met herinneringen aan sienna poef ik klinkerstraat omhoog (moest wel want auto's konden niet passeren). Hierdoor reed ik het VVV kantoor voorbij dus moest ik weer wat afdalen tegen verkeer in. Stempel was snel gezet. Uitleg over de camping was een lang verhaal maar ik had beneden de borden al gezien. Je moest nog wel bult over maar dan had je voor €14 een geweldige plek:

DSCN3325

Met eigen zwembad:

DSCN3328

En een restaurant waar ik voor de. 4 gangen ben gegaan :

Entree: crème brulee van geitenkaas

Hoofd; rumsteak met patat

DSCN3329

Kaas tussendoor met sla erbij

Cheese cake met frambozen. En uiteraard biertje erbij. Maar ja of ze van die 12 gasten kunnen leven?

Maar doordat het laat werd en de beentjes naar bed wilden, is dit verhaal wat later. Kortom mooie route door Franse land maar wel afmattend. Trouwens geen van de andere fietsers meer gezien.......

Ook nog met thuisfront gebeeldbeld want mijn schoondochter was jarig. Dus maar even op deze manier de gelukwensen gegeven. Rest van het gezin was ter plaatse en genoten van een BBQ.

1. Anita:
    27 augustus 2021
    Dat diner klinkt goed Ronald! Maar tjonge, wat een afstanden leg je af. Gelukkig in wat beter weer. Succes nog met het vervolg; ik blijf je volgen.