25/8: Vezelay-Nevers (102 km, 1130 hm)

25 augustus 2021 - Nevers, Frankrijk

Brrr. Fris in de ochtend. Ik schat rond de 10°C in de schaduw, maar wel met staalblauwe heldere hemel. Er waait een frisse wind uit het noorden (dus beetje mee) die aanvoelt alsof de airco in de auto aanstaat. Mooi want er zitten tientallen hellingen in. Rond half negen duik ik het weggetje van de camping af en direct een lange afdaling, maar de zon warmt je op. Prachtige heuvels en vergezichten in Aube. Later departement Nievre. Paar grote kastelen liggen de stralen in de ochtendzon. Dan komt er een lange klim en zowaar een bord bij de col (361 m).

DSCN3304

Nou ja Ardennen waren hoger. De dorpjes zijn toeristischer en dat betekent koffie en lekkers op gewone 10.30 tijd! Ook nog wat croissants voor onderweg bij boulangerie ingekocht.

Halverwege nog 2 km uitstapje naar Gallo Romeinse opgraving (Compierre) die daar nu midden in bos lag maar vroeger dus een belangrijke doorgaans weg was voor Romeinen.

Na lunch via kleine weggetjes naar grote stad Nevers.

DSCN3312

Ik kwam nu van het noorden de stad in hetgeen minder indrukwekkend is wanneer je van de Zuid/Loire kant komt aanrijden (met Hannie in 2019 Saone/Loire gefietst). Maar zicht vanaf de camping op de kathedraal blijft mooi. Achter de bossage stroomt de Loire.

IMG-20210825-WA0000

Na een heerlijke douche ben ik nog de stad ingewandeld voor de kathedraal (modern interieur), stempel bij VVV en wat te eten.

Boek 1 is uit (Maastricht-Nevers) dus morgen over naar boek 2. Eerste etappe ziet er vlak uit dus le chatre moet te doen zijn. Weer ziet er nu stabiel uit.

Groetjes allemaal.

1. Mieke Duhen:
    26 augustus 2021
    Indrukwekkend hoor Ronald! Je reisverhalen lezen als een avonturenroman ;-)
    Ik duim voor mooi weer voor je, want dan is het allemaal toch beter te doen, lijkt me.
    Heb je inmiddels ook al een boek vol stempels? Op naar de volgende, geniet van de volgende etappe!