24/8: korte rit naar Vezelay (60 km)

24 augustus 2021 - Vézelay, Frankrijk

Gisterenavond was het niet zo lang druk meer nadat Auxerre met 1-2 had verloren. Wel een aparte ervaring om de wedstrijd ahv oe's, ah's, gestamp, en boegeroep te volgen.

Om half negen lag het stokbrood en croissants klaar bij de receptie. Dus ik kon met enige proviand vertrekken. Achter het stadion direct een jaagpad langs de Yonne op. Tientallen malen was een kanaal met enkele sluizen nodig om de pleziervaart doorgang te geven.

DSCN3285

De rit was maar kort en rond 11.30 kwam ik door een dorpje dat een supermarktje en bar had. Daar zat ook Serge, een Belg die op zijn racefiets ook onderweg is en ook vandaag naar Vezelay. Koffie en cola voor mij, hij zat al aan niet. Voor hem was al de derde reis naar Santiago. Wat fruit, kaas en drinken voor de lunch. Dan gaat de route van het inmiddels kleine stroompje Yonne af en komen er nog paar leuke hellingen. Dan is daar plots mooi zicht op pelgrimsoord Vezelay:

DSCN3287

Genietend van het uitzicht nog lunch gegeten. Dan direct door naar camping waar om 13.15 natuurlijk alles dicht is. Maar het trekkersveld is duidelijk, dus zet de tent, douche, en wasgoed uithangen. Heerlijk onder boom in de schaduw 2 uurtjes siësta gehouden.

Dan rond 17 uur naar dorp gefietst na registratie (€6 voor nacht) en daar met de stroom toeristen door smalle straatjes omhoog gewandeld naar de kathedraal. Bij het halen van de stempel in refuge voor pelgrims zag ik Serge weer. In de kathedraal was een speciale hoek ter ere van St Jacob (Saint Jacques) en verhaal over beschermheilige van de pelgrims.

DSCN3290

Nu aan een biertje en straks een hapje eten. Morgen naar Nevers aan de Loire waar ik met Hannie in 2017 langs ben gekomen op Loire fietstocht.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jan Pieter Duhen:
    24 augustus 2021
    Heb vandaag meegedaan met woon-werkverkeer: Renkum-Arnhem-Barneveld-Renkum (70k). Ook op de dikke banden fiets 😁
  2. Marie-José Dijkman:
    25 augustus 2021
    Fijn om je af en toe te volgen!
    Respect voor je prestatie tot nu toe.
    Groetjes van Marie-José
  3. Tonny:
    25 augustus 2021
    Ha Ronald, wat leuk om je zo te blijven volgen. geniet van de verhalen en de mooie foto's.
    succes met je verdere fietsreis.
    groetjes Tonny