23/9: Finisterra - Santiago (90 km, 1410 hm)

23 september 2021 - Santiago de Compostela, Spanje

Na een ongelooflijke ervaring met de zonsondergang was de nacht zoals je die met 20 mensen in een zaal kunt verwachten: rommelen, plassen, licht aan, Sorry, weer uit, dan de snurkers die heerlijk liggen te slapen. Je moet er maar een beetje om lachen en vooral rustig blijven liggen. Ontbijt was prima, eigen gebakken brood, jus, melk! En koffie. Ik rol om 8.15 al het hostel uit, de wind is gedraaid en voelt nu warm klam aan. Daar komt de zon weer, nu in oosten net boven de berg uit:

DSCN3813

Ik neem nog stenen paadje dat langs het grote strand gaat en ja dan moet je dat ook aanraken:

DSCN3816

En een eerbetoon aan mijn trouwe makker, even dip met voorwiel met opkomende zon.

DSCN3817

Terugweg was 30 km hetzelfde maar dan omgekeerd. Toch hele andere beleving, bv de enorme klim nu vanaf zeeniveau. Nog een laatste blik op Finisterre (links de Faro).

DSCN3818

Tsja dat was gisteren heerlijk dalen. En dan voel ik dat het met de benen zo langzamerhand op begint te raken. Steeds eerder moet ik naar de triple terug. De rest van de rit is niet heel lastig, maar daardoor is het ook een grotere en drukke weg. Dus de hele middag op de asfalt strook naast de weg. Dan eindelijk is Santiago weer in zicht. Ik rij naar het station, want het oorspronkelijke plan was om via Camino Antiqua terug te fietsen naar Pamplona alwaar mijn zwager en neef gaan fietsen, maar dat ga ik niet meer halen. Maar een stuk met de trein bv naar Léon of Burgos zou flink helpen. Helaas geen tickets meer voor morgenochtend (er gaat maar 1 trein per dag). Eigenlijk is het ook wel mooi geweest. Mooier dan nu wordt het niet, dus ik kijk of er een vliegticket is. Ja, via Barcelona tussenstop. De fiets kan ik inleveren bij een hotel dat een fietsenhok heeft speciaal voor transport naar Nederland. Dat ging vanuit Rome ook makkelijk.  Zoals op de foto te zien is ben ik niet de enige. Het hotel zelf heeft ook nog gedeelde slaapkamer (Nederlander die Camino gewandeld heeft).

DSCN3821

Dus dit is mijn laatste reisverslag, morgen terug naar Schiphol, ook wel blij om Hannie en de kinderen en andere familieleden te zien na 6 weken.

Bedankt ook aan alle trouwe lezers en voor de vele lieve reacties. Tot snel in Nederland.

1. Gina:
    23 september 2021
    Goed gedaan Ronald. Thijs en Hugo komen je halen. Gelukkig kom je snel weer thuis naar je vrouw en kinderen. Fijn om al je verslag te lezen
  2. Ronald Andrea:
    24 september 2021
    Hoi Gina, die 800 km met hoge bergen er tussen was toch iets te veel van het goede. Trein was vol om naar Léon of Burgos te komen. Dus toch voor vliegtuig gekozen. Fiets gaat per vrachtwagen terug. Het is mooi geweest. Vliegtuig staat klaar voor vertrek naar Barcelona. Daarna door naar Schiphol.
  3. Irene:
    Safe trip!
    Snap dat je toch ook weer naar huis en haard verlangt!

Zie je tzt weer op de woensdagavonden!!!!
  4. Lily:
    23 september 2021
    Inderdaad een hele prestatie Ronald maar ik geloof graag dat je graag weer naar Hannie vliegt en je kids. Goede reis!! Tot snel !!
  5. Jan Mulder:
    23 september 2021
    Mooie fietstour Ronald. Leuk om te volgen. Goede reis terug gewenst.
  6. Cor de Jong:
    24 september 2021
    Gelukkig een ‘happy end’. Geluisterd naar je lichaam. Hulde voor deze prestatie en bedankt voor de mooie verhalen! Goede reis naar huis💪
  7. Ronald Andrea:
    Je kent mij goed!